Kijken: mooie prijswinnende korte film over het accepteren van de dood

“Kunnen we er niet over praten?” “Ik heb meer tijd nodig.” Als de dood een fysiek, communicatief wezen was, zoals je wel vaker in films of series ziet, dan zijn dit vrij standaard dingen die de meeste mensen zouden zeggen om het onvermijdelijke te voorkomen. Of dan in ieder geval uit te stellen. Zo ook de hoofdpersoon in de prijswinnende Ierse korte animatiefilm Coda. Het accepteren van de dood is verre van een origineel thema, maar de film is bijzonder mooi gemaakt.

Screenshot via Vimeo

“Kunnen we er niet over praten?”
“Ik heb meer tijd nodig.”

Als de dood een fysiek, communicatief wezen was, zoals je wel vaker in films of series ziet, dan zijn dit vrij standaard dingen die de meeste mensen zouden zeggen om het onvermijdelijke te voorkomen. Of dan in ieder geval uit te stellen. Zo ook de hoofdpersoon in de Ierse korte animatiefilm Coda. Het accepteren van de dood is verre van een origineel thema, maar de film is bijzonder mooi gemaakt.

In de film van regisseur Alan Holly wordt de dronken hoofdpersoon, in een poging zijn kleingeld voor een taxi van de straat te halen, overreden door een auto. Terwijl de hulpdiensten en omstanders zich over zijn levenloze lichaam ontfermen, doolt zijn ziel nog onwetend verder door de stad. In een park vraagt de man de dood of hij niet nog meer dingen mag zien in een poging tijd te rekken.

De animatiefilm, al gemaakt in 2013 maar pas gisteren voor het eerst online gezet, werd internationaal geprezen. Hij won meerdere prijzen, waaronder die voor de beste korte film op het beroemde festival SXSW in Texas en de prijs voor beste animatiefilm op het filmfestival van Fargo. Daarnaast stond Coda op de shortlist - hij zat bij de laatste tien films - voor een Oscarnominatie dit jaar.

Verschillende ideeën

In een interview met de website Skwigly vertelde Holly dat de inspiratie voor de film uit meerdere ideeën samen kwam:

“En dan specifiek het beeld van een baby die geboren wordt in de leegte en dat van een verloren ziel in de stad. Ik had deze beelden al lange tijd voor me en kwam er altijd bij terug, en na verloop van tijd voegde ik er verschillende andere ideeën aan toe en groeide daaruit een verhaal. Ik wilde ook iets maken dat zich specifiek afspeelde in Dublin, en dan wel in de huidige tijd en met mensen van mijn eigen leeftijd in gedachten. Het idee wordt ook erg beïnvloed door veel muziek. Ik luister naar veel muziek als ik aan het werk ben en zeker wanneer ik ideeën ontwikkel.”

De rol van de muziek

En muziek speelt volgens hem een wezenlijke rol in de film. De titel, Coda, verwijst ook daar ook direct naar. Een coda (Italiaans voor staart) is het eindstuk van een muzikale compositie. De muziek, verzorgd door Shane Holly, werkt ook heel sfeerverhogend in de film. Op de Soundcloudpagina van Holly zijn verschillende fragmenten uit Coda te beluisteren.