Kiezen we straks zelf de zenders in ons tv-pakket?

Kijkers moeten kunnen kiezen welke zenders zij in hun kabelpakket opnemen. Zenders en distributeurs zien weinig in zo’n ‘à la carte’-pakket.

Een groep Italianen in Nederland en andere liefhebbers van het Italiaans willen Rai 1 terug op tv. Meer dan 1.700 mensen tekenden al de online petitie. Sinds april geeft Ziggo, de grootste kabelmaatschappij van Nederland, het eerste publieke net van Italië niet meer door. Ziggo schrapte ook al France 2. Bij KPN, de tweede tv-aanbieder, zit Rai 1 al in 2012 niet meer in het pakket. Ziggo verving bovendien Rai 1 door Mediaset Italia, een commerciële zender van de familie Berlusconi. Tot onbegrip van veel Italianen in Nederland. „Het is alsof je NPO 1 vervangt door SBS 6”, aldus de initiatiefnemers van de petitie.

Nu nog bepaalt de tv-aanbieder de samenstelling van het zenderpakket dat hun abonnees kunnen zien. Maar als het aan staatssecretaris Dekker (Media, VVD) ligt, is dat binnenkort verleden tijd. Kijkers moeten op termijn zelf hun pakket kunnen samenstellen. Dat schreef Dekker gisteren in een brief aan de Tweede Kamer. Distributeurs en zenders zijn tegen zo’n ‘à la carte’-pakket.

Dekker reageert op een motie van ChristenUnie en VVD. Zo’n à la carte-pakket betekent dat wie bijvoorbeeld liever Rai 1 of France 2 ontvangt dan RTL 8, SBS 9 of CNBC dat die keuze in de toekomst moet kunnen maken. De kijker betaalt dan niet langer voor zenders waar hij nooit naar kijkt.

Nu bepalen Ziggo, KPN en de andere distributeurs nog de samenstelling van het basispakket. Kijkers kunnen zich wel abonneren op extra ‘pluspakketten’ en zo meer (thematische) zenders van hun voorkeur kiezen.

In de huidige Mediawet staat dat zo’n basispakket minstens dertig zenders moet bevatten. Een aantal is verplicht, waaronder NPO 1, 2 en 3, de regionale en lokale omroepen en de Vlaamse publieke omroep. Ook in een à la carte-pakket blijven die Nederlandstalige publieke zenders verplicht opgenomen, aldus Dekker.

Kabelmaatschappijen en andere televisieaanbieders zijn weinig positief over de plannen van Dekker. Zij willen liever brede pakketten blijven verkopen. Dat is commercieel interessanter. Een zender die door weinig kijkers wordt gekozen is minder aantrekkelijk voor adverteerders.

Dekker stelt in zijn brief dat hij zulke bedrijfseconomische argumenten ondergeschikt vindt aan het belang van de kijkers. Die moet van hem een grotere keuzevrijheid krijgen.

De staatssecretaris gaat nu aanvullend onderzoek laten doen of kijkers werkelijk interesse hebben in een zelf samen te stellen pakket. Bovendien gaat hij overleggen met het ministerie van Economische Zaken, de Autoriteit Consument & Markt en het Commissariaat voor de Media. Is hun advies positief dan wil Dekker de Mediawet wijzigen en het à la carte-pakket daarin opnemen.