Poldernieuws

Nederlandse robotvogel klaar voor eerste vlucht

Foto ANP

Wat schrijven andere media vandaag?

Robotvogel Robird is er klaar voor, schrijft Nu.nl. De uitvinding van de Universiteit Twente en Nederlands bedrijf Clear Flight Solutions kan zelfstandig vliegen.

De Universiteit Twente gebruikt technologie van ESA om de robotvogel te laten vliegen. De Nederlandse Robird moet vogels verjagen waar dat nu nog gebeurt met lichtflitsen. Soms worden vogels zelfs afgeschoten om vliegvelden veilig te houden. Dat kan Robobird voortaan voorkomen. Het gedrag van Robird wordt gemeten met twee camera’s en een stroboscoop. De bedenkers van Robird haalden dit jaar 1,6 miljoen euro op om door te kunnen groeien.

Verlies voor Blokker

De Blokker Holding heeft voor het eerst verlies geleden, schrijft het FD.

Uit het jaarverslag blijkt dat het bedrijf achter Xenos, Blokker en Intertoys vorig boekjaar een verlies van 20 miljoen heeft geleden. Topman Roland Palmer geeft de dalende omzet en de moeilijke markt de schuld. Het vorige boekjaar maakte De Blokker Holding nog 60 miljoen euro winst.

Bestuursvoorzitter Palmer stapte vorige week onverwacht op. Volgens Z24 wordt het een zware klus om een nieuwe CEO te vinden.

Weer een werknemer weg bij ABN Amro Dubai

ABN Amro ontslaat nóg een werknemer van haar kantoor in Dubai vanwege ‘ongepast gedrag’. Kort geleden werd de hele top van de vestiging ontslagen.

In een persbericht schrijft de bank dat de ontslagen medewerkers niet voldoen aan ‘de hoge standaarden die ABN Amro wereldwijd voor klantacceptatie en transacties hanteert.’ Oftewel, er is gesjoemeld met geld. Volgens Trouw ging om minder dan 100.000 dollar.

Opvallend is dat de bank twee maanden geleden de hele top van haar privatebankingdesk in Dubai de laan uitstuurde. Reden waren omvangrijke verduisteringen waarbij medewerkers betrokken waren. Een medewerker ontving een bedrag en maakte dat via zijn privérekening over naar een derde partij. Om haar klanten gerust te stellen, liet de bank weten:

“Er zijn geen gelden van klanten van ABN Amro of andere derden verduisterd en er zijn ook geen klachten of claims van klanten ontvangen.”

Het onderzoek naar de verduisteringen gaat nog door tot het vierde kwartaal van 2015.