Blokker duikt voor het eerst in de rode cijfers

De winkels van de Blokker Holding hebben het moeilijk. Hun omzet loopt terug door de opkomst van prijsvechters en online winkelen.

Foto ROBIN VAN LONKHUIJSEN/ANP

Het is nooit eerder voorgekomen dat Blokker Holding, het moederbedrijf van onder meer Blokker, Xenos, Leen Bakker en Bart Smit, verlies leed. Maar vorig jaar, zo blijkt uit het gisteren verschenen jaarverslag, bedroeg het nettoverlies 20 miljoen euro.

Het concern, dat dateert uit 1896, beklemtoont dat het „meer dan ooit” inzet op „verandering, vernieuwing en vooruitgang”. Daarin investeert het „vele miljoenen” – een oorzaak van het verlies.

Maar recente ontwikkelingen verraden dat er meer aan de hand is. Zo was er vorige week het plotselinge vertrek van topman Roland Palmer, de neef van wijlen Jaap Blokker. De telg uit de Blokkerfamilie had sinds 2011 de leiding in handen. Hij stapte op door een „verschil van inzicht” met de raad van commissarissen, waarin zijn oom Albert Blokker zitting heeft. In februari kondigde huishoudwarenwinkel Blokker al een reorganisatie aan, waarbij 440 van de 7.200 banen verdwijnen.

Uit het jaarverslag blijkt dat het detailhandelbedrijf er slecht voor staat. De omzet is fors teruggelopen. De consumentenomzet van de dertien ketens die onder de Blokker Holding vallen, daalde van 2,5 miljard euro in 2013 naar 2,1 miljard in 2014. Hierbij geldt de kanttekening dat in 2013 de omzet van het vorig jaar verkochte Tuincentrum Overvecht nog meetelde, evenals de omzet van de ruim 500 winkels van Casa. Vorig jaar zaten die niet in de resultaten. Of Blokker Holding Casa wil verkopen, vermeldt het bedrijf niet. Al lijkt dat wel waarschijnlijk.

Met name in de voor de holding „belangrijkste sector” huishoudartikelen is de omzet fors gedaald, met 33 miljoen euro. Blokker Holding wordt aan alle kanten ingehaald door concurrenten, waaronder de webwinkels. Maar ook in de winkelstraat leggen de ketens van Blokker het af, met name tegen Action. Die budgetketen groeit razendsnel uit tot een grote speler. Vorig jaar maakte het bedrijf met 527 winkels in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland 165 miljoen euro winst. Aan online verkopen doet Action niet. Hoe Big Bazar, de budgetketen van Blokker Holding, presteert is onduidelijk. De resultaten worden in het jaarverslag niet per keten uitgesplitst.

Ondanks het „teleurstellende” jaar schrijft de inmiddels vertrokken topman Palmer in het voorwoord van het jaarverslag „optimistisch” te zijn. Hij vertrouwt erop dat „we als een sterkere speler in het spel blijven”. Hij is zelf in ieder geval niet meer in het spel. Blokker moet op zoek naar zijn opvolger, én naar een manier om uit de verliezen te geraken.