Belsimpel

Waarom zou je als webshop een offline winkel willen hebben?

Beeld NRC Q

De een na de ander wil online. Móet online. Webshops die de teruglopende inkomsten van gewone winkels moeten gaan opvangen: grote ketens als Blokker en V&D zijn er hard mee bezig. Dat ze dat willen, is begrijpelijk: we geven ieder kwartaal meer uit op internet.

Dus wat doe je dan, als je het Groningse Belsimpel bent, een groeiende online telecomshop? Je volledig op internet richten? Nee, je opent juist fysieke winkels. Waarom?

Service voor een krimpende doelgroep

Binnenkort kun je in een aantal grote steden in een Belsimpel-winkel terecht. Het in 2006 opgerichte bedrijf, dat vorig jaar een omzet van 86 miljoen euro boekte en 150 mensen in dienst heeft, opent zes nieuwe vestigingen.

De reden? “Het is vooral een service-argument”, zegt eigenaar Jeroen Doorenbos. “Mensen willen een nieuwe telefoon eerst even in hun handen hebben en uitproberen.” Inkomsten zijn volgens hem niet de belangrijkste afweging.

“We hebben momenteel één winkel in Groningen. Die doet het prima, maar draagt hooguit een paar procent van de jaarlijkse omzet bij. Het publiek voor fysieke winkels krimpt nu al, dat weten we. Momenteel is de vraag alleen nog groot genoeg om het de moeite waard te maken. Of dat over tien jaar ook nog het geval is, durf ik niet te zeggen.”

Volgens Tessa Holzenbosch van marktonderzoeksbureau GfK heeft het openen van fysieke winkels een belangrijk effect. “Het creëert zichtbaarheid voor je merk en komt het vertrouwen dat mensen hebben ten goede.” Dat telecomwinkels graag offline willen, heeft volgens haar ook te maken met de abonnementsvormen die in Nederland populair zijn.

“Het gesubsidieerde model, waarbij je je telefoon afbetaalt tijdens de looptijd van je abonnement, komt in Nederland veel voor. Daardoor hebben relatief veel mensen een luxe, premium telefoon. En hoe waardevoller iets is, hoe groter de kans dat je ermee naar een winkel wilt kunnen als er problemen mee zijn.”

Uit cijfers van GfK blijkt dat het aandeel dat internetverkoop in de smartphonemarkt heeft, gestaag toeneemt.

Alles offline?

Belsimpel is zeker niet de enige webshop die de stap naar offline maakt. In 2003 opende electronicaketen Coolblue zijn eerste winkel, inmiddels heeft het concern er zeven, naast 325 online speciaalzaken.

Gaan we iedere succesvolle webwinkel dan op termijn terugzien in het straatbeeld? Waarschijnlijk niet. Ten eerste is de overstap niet altijd makkelijk. Vastgoedeigenaren staan, zo bleek vorig jaar uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam, niet overal welwillend tegenover webshops die (tijdelijke) ruimte zoeken: ze vinden de risico’s te groot of de verwachte opbrengsten te laag. In veel gevallen helpt ook de lokale (huur)wetgeving niet mee.

Daarnaast is de toegevoegde waarde voor een site als bijvoorbeeld Bol.com beperkt: hoe maak je een selectie uit meer dan een miljoen artikelen zonder op V&D te gaan lijken? Bovendien gebruikt de webwinkel, die onderdeel van Ahold is, vestigingen van Albert Heijn als plek om pakketjes te laten ophalen. “Voor ons ligt dat anders”, zegt Doorenbos.

“We verkopen maar ongeveer vierhonderd verschillende toestellen, voor de rest zijn het abonnementen. Die hoef je niet ergens op te bergen of uit te stallen.”