Op sixpack- missie

Met foto's van gezond voedsel en gespierde lichamen weten professionele healthbloggers via Instagram een miljoenenpubliek te bereiken. Ze promoten de maakbaarheid van het ideale lichaam. „You are responsible for your own happiness.”

Foto’s van healthbloggers op Instagram, een wereld van bewerkte foto’s gemaakt op de beste momenten.
Foto’s van healthbloggers op Instagram, een wereld van bewerkte foto’s gemaakt op de beste momenten.

Kayla Itsines krijgt met gemak tweeduizend Nederlandse vrouwen op de been. En op de grond. Ze laat ze push-ups doen. En squads, crunches, en lunges.

De Australische Itsines (23) – haar donkere haren strak achterover in een paardenstaart, afgetraind en zongebruind – is personal trainer en Instragramfenomeen. Twee weken geleden was ze in Amsterdam, waar ze een bootcamp gaf. Toen de organisator van de bootcamp, meidenblad Glamour, op Facebook aankondigde dat Itsines langs zou komen, meldden zich binnen een paar dagen meer dan zevenduizend vrouwen aan.

Maar de locatie, de Jaap Edenbaan in Amsterdam, was al geboekt. En daar was uiteindelijk slechts plek voor tweeduizend vrouwen die op tijd een gratis e-ticket wisten te downloaden.

Misschien heb je nog nooit van Itsines gehoord. En toch is ze beroemd. Op Instagram (@kayla_itsines) is ze met 3,1 miljoen net zo populair als Doutzen Kroes. En ze is lang niet de enige ‘health- en fitnessblogger’ met een miljoenenpubliek: fit is in op Instagram. Waarom spreken deze bloggers zoveel mensen, vooral jonge vrouwen, zo aan?

Dat healthbloggers het vooral op Instagram goed doen is niet vreemd. Instagram is een wereld van bewerkte foto’s gemaakt op de beste momenten. Havermout met goji-bessen in een designerschaaltje, om te laten zien dat je niet alleen gezond, maar ook nog eens stijlvol bent. Strakke buiken in de ochtend, als er de avond ervoor hard is gesport en het licht net goed is: #morningshape.

Dit is allemaal ‘fitspiration’: inspiratie om fit te worden, dus. De healthbloggers laten op Instagram zien wat ze eten en wat voor sportoefeningen ze doen. En hun volgzame volgers laten dat dan weer aan hén zien.

Slank, maar óók gespierd

Vooral voor veel jonge vrouwen en meisjes is ‘het ideale lichaam’ heel belangrijk. En lange tijd was het dominante ideaalbeeld vooral een heel slank lichaam.

Maar dat lijkt de afgelopen tijd (voor een deel van hen althans) verschoven: van alleen slank, naar slank en gespierd. Zoals veel bloggers zelf concluderen: ‘strong is the new skinny’. Dat citaat plaatsen ze niet alleen op Instagram, maar is inmiddels ook verkrijgbaar op T-shirts en koffiemokken.

Dat ziet ook Instagrammer Marit Kloosterboer. Ze begon een jaar geleden met haar Instagramaccount (@fitmetmarit, nu 22.500 volgers). Kloosterboer heeft veel volgers die eerst bezig waren met dun worden. „En nu is het een hype om sterk te zijn.”

Bij fitspiration speelt het online aanmoedigen en groepsgevoel een belangrijke rol. De maakbaarheid van het ideaal wordt benadrukt. Zoals Kayla Itsines postte: „2015 won’t change anything unless you do” en „You are responsible for your own happiness.”

Maar een wasbord krijgen, dat is voor vrouwen moeilijker dan voor mannen. Voor een blokjesbuik heb je naast spierontwikkeling vooral een laag vetpercentage nodig – en juist dat vetpercentage ligt bij vrouwen gemiddeld hoger dan bij mannen.

Hard werken dus. En wanneer je dat met elkaar kunt delen door elkaar complimenten te geven en aan te moedigen, wordt dat misschien net iets makkelijker.

Online feedback is verslavend

Het profiel van Kayla Itsines bestaat voor zeker de helft uit vrouwen in sport-bh en minibroekjes. Zijzelf, maar vooral haar aanhangers. Die volgen het door haar ontwikkelde fitnessprogramma Bikini Body Training Guide en maken foto’s van hun vorderingen: week 1, week 6, week 12. Een soort weegmomenten, zoals bij make-overprogramma’s de gewoonte is. Zo’n foto kan – net als een weegmoment – een motivatie op zich zijn.

Aranka van der Voorden (28) heeft een sportkledinglijn en begon vorig jaar met FitGirlCode, een blog waarvoor nu verschillende vrouwen schrijven en Instagrammen (bereik: 200.000 mensen, aldus Van der Voorden). Ze wilde graag gespierder worden en liet haar „progressie” zien op Instagram. Ze deelde haar eigen foto’s, en van een vriendin die onlangs veel was afgevallen. „Al snel hadden we tienduizend volgers. Je krijgt zoveel positieve feedback, dat is bijna een beetje verslavend.”

Instagrammer Kloosterboer ziet dat sommige van haar volgers wel erg fanatiek worden. „Ik krijg veel mailtjes waarin volgers me vertellen hoe vaak ze sporten of hoeveel ze eten. Over sommige mailtjes maak ik me bijna zorgen. Dan denk ik: je sport wel erg veel, en je eet wel erg weinig. Maar voor mij is de balans juist belangrijk. Je mag best af en toe een taartje eten.” En zo’n taartje verschijnt dan ook zo nu en dan op de Instagram van Kloosterboer.

Groene smoothies en een traktatie

En ook andere Instagrammers posten veel foto’s van voedsel. Groene smoothies en rauwkostsalades, afgewisseld met een enkele traktatie (om te laten zien dat je ook lol mag hebben). Voeding is op Instagram bijna onlosmakelijk verbonden met fitheid. Rens Kroes, het zusje van Doutzen, weet dat principe misschien wel het best te verkopen. Kroes (op Instragram @Renskroes, 219 duizend volgers) publiceerde vorig jaar het kookboek Powerfood. Deze maand bracht ze een opvolger uit: Powerfood. Van Friesland naar New York. Van haar eerste boek werden 150.000 exemplaren verkocht, haar tweede kwam deze week binnen op nummer 1 in de Bestseller 60. Ze spreekt van ‘guilty free’ eten en ‘snaaien zonder schuldgevoel’.

Die boeken zijn Instagram op papier: het is persoonlijk, de toon is opgewekt, het ziet er mooi uit. Ook duiken de oneliners op: „How to be happy. Decide every morning that you are in a good mood”.

Er staan, voor een kookboek, veel foto’s in van Kroes zelf. In de keuken, maar ook op bed in haar onderbroek, in bad, hangend aan een New Yorkse lantaarnpaal in hotpants en hardlopend in een kort topje.

Het is logisch dat succesvolle bloggers veel van zichzelf laten zien. Voor iemand als Itsines is haar lichaam het uithangbord van haar bedrijf. En dat is misschien wel de grootste motivatie om slank en gespierd te blijven. „Do it for the after photo”, postte ze onlangs.

Maar zelfs voor wie beroepsmatig fit is, blijkt een lichaam zoals dat van Itsines een grote opoffering. Aranka van der Voorden van FitGirlCode weet dat uit eigen ervaring. Ook zij sportte, toen ze net begon, voor een blokjesbuik. „Maar ik moet er echt heel erg hard voor werken. Voor de een is het gewoon makkelijker dan voor de ander.” Inmiddels is ze zo druk met haar bedrijf dat ze dat doel heeft laten varen. „Een sixpack is mijn missie niet meer.”