Hogere ziekte- en sterftekans

Ook jij zit te veel op kantoor en dat is zeer schadelijk

beeld iStock

We zijn kampioen zitten en brengen liefst 6,4 uur per dag zittend door. Dat is royaal boven het Europees gemiddelde; de Europeaan zit 5,2 uur per dag.

En dat is zorgelijk, vindt Ingrid Hendriksen. Ze doet voor TNO onderzoek naar sedentair gedrag. Simpeler gezegd: zitgedrag. Hendriksen:

“Te veel zitten brengt gezondheidsrisico’s met zich mee.”

Onvoldoende bewegen en langdurig zitten verhogen de kans op ziekte en sterfte. Mensen die weinig zitten, leven langer, hebben minder kans op ziektes als type 2 diabetes, hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker.

Extreem veel zitten kan je zelfs jaren van je leven kosten. Uit onderzoek blijkt dat meer dan tien uur per dag zitten de kans op voortijdig overlijden verhoogt met 40 tot 60 procent, vergeleken met mensen die minder dan vier uur per dag zitten.

Werknemers laten bewegen

Accountantskantoor EY (voorheen Ernst & Young) is al jaren bezig werknemers op de been te krijgen. Sinds 2010 hebben ze vitaliteitprogramma’s en sportprogramma’s voor werknemers. Iris Brouwer, Projectmanager Vitaliteit bij EY:

“Collega’s worden bewust gemaakt van hun gedrag en wat voor effect het heeft op het lichaam. Als je een broodje hebt gehaald, word je aangespoord om te staan, of om een lunchwandeling te gaan maken.”

En werknemers kunnen sporten. Er zijn bijvoorbeeld hardloop- en fietswedstrijden en er is bedrijfshockey.

Je hoeft je dus niet in het zweet te werken om de negatieve effecten van veel zitten tegen te gaan. Uit onderzoek van beweegonderzoeker Hans Savelberg bleek zelfs het tegenovergestelde.

“Af en toe licht intensief bewegen, zoals slenteren, bleek zelfs meer positieve effecten te hebben op de gezondheid in vergelijking met intensief sporten.”

Savelberg probeert gemiddeld elk half uur twee minuten iets anders te doen dan te zitten. “Dat heeft volgens de laatste onderzoeken de meest positieve effecten.”

Het onderbreken van langdurig zitten is belangrijk. Je lichaam dommelt dan in slaap als je te lang stilzit, zegt Savelberg. Dat komt omdat we evolutionair zo in elkaar steken: we gaan het liefst zo zuinig mogelijk met energie om.

TNO-onderzoek naar lang zitten

Wat kunnen werkgevers doen?

Bedrijven kunnen simpele maatregelen treffen, zoals meer stabureaus aanschaffen voor hun werknemers. Maar ze ze moeten niet ineens uren gaan staan, zegt Hendriksen.

“Dat is juist weer slecht voor de gezondheid, denk aan spataderen en rugklachten. Afwisseling is goed”.

Wat ook kan: het kopieerapparaat, de prullenbak en de koffiemachine verder van de werkplekken zetten, meer trappen aanleggen, en werknemers op een bal laten zitten in plaats van een stoel. Of: water uit een glas drinken zodat je steeds naar de kraan moet lopen, je auto verder van kantoor parkeren, een melding in Outlook zetten die je eraan herinnert af en toe iets anders moet doen.

Beide onderzoekers benadrukken dat het onderzoek naar sedentair gedrag nog in de kinderschoenen staat. “Vooral lange termijn effecten moeten beter onderzocht worden”, zegt Savelberg. Maar een ding is wel al duidelijk: veel zitten is ongezond.