Europese politie-eenheid gaat IS-accounts opsporen en blokkeren

Europol komt met een nieuw Europees politieteam dat op zoek gaat naar sociale media-accounts waar Islamitische Staat (IS) achter zit. Doel is om de kopstukken achter de online propagandacampagne van IS op te sporen, schrijft The Guardian.

AP
AP Een militant van de Islamtische Staat (IS) vervangt een kruis op een kerk voor een IS-vlag.

Een nieuwe Europese politie-eenheid, beheerd door Europol, gaat op zoek naar de mensen achter sociale media-accounts van de Islamitische Staat (IS). Dat meldt de Britse krant The Guardian.

Het politieteam gaat samenwerken met sociale media-bedrijven. Welke dat zijn, wil Europol niet zeggen. Met netwerkanalyses worden de meest actieve accounts gezocht, die bijvoorbeeld de meeste berichten versturen of deel zijn van een grote online gemeenschap. Het team moet een aan IS gelieerde account binnen twee uur na vondst te verwijderen.

IS gebruikt propagandakanalen om buitenlandse strijders en jihadbruiden aan te trekken. Naar schatting sturen zo’n 45.000 tot 50.000 aan IS gelieerde accounts zo’n 100.000 tweets per dag. Dat zijn er te veel om allemaal te verwijderen, zegt Europol-directeur Rob Wainwright tegen The Guardian. Het team zal zich ook richten op geld dat wordt gebruikt om activiteiten van IS te financieren.

“Als je het geldspoor volgt, vind je waar ze zijn, wat ze doen en wie hun vrienden zijn.”

Vijfduizend Europeanen in gebied IS

Europol heeft zesduizend namen van Europeanen die naar Syrië en Irak zijn afgereisd. Volgens Wainwright zijn vijfduizend mensen daarvan naar IS-gebied. Onder hen zijn onder meer Nederlanders, Fransen, Britten en Belgen. Het gaat, zo zegt Wainwright, vooral om jongeren.

Aanleiding voor de oprichting van de eenheid is de aanslag van begin dit jaar op het satirische tijdschrift Charlie Hebdo in Parijs, waarbij 12 mensen omkwamen.

IS heeft ook tijdschrift en mediadepartement

De geoliede propagandamachine van IS bestaat niet alleen uit online campagnes en gruwelvideo’s, maar IS heeft ook een eigen glossy: Dabiq. Het zijn vijftig pagina’s, in kleur. Het blad is bedoeld om de religieuze onderbouwing van de onderneming van kalief Ibrahim weer te geven. IS heeft ook een eigen mediadepartement van waaruit intimidatievideo’s en rekruteringsfilmpjes worden verspreid.