Poef! Verdwenen

Binnenkort heb jij écht geen groenteboer meer in de buurt

foto ANP

Ze zien er allemaal hetzelfde uit, kunnen nauwelijks de strijd aan met webwinkels of lopen gewoon leeg: de winkelstraten in Nederland.

Vorige week maakte het CBS echter één opvallende uitschieter bekend. De viswinkel. Het aantal winkels in deze branche steeg de afgelopen zeven jaar namelijk met met 25 procent, een uitzondering. NRC Q analyseerde het winkelaanbod op regionaal niveau op basis van cijfers van het statistiekbureau. Vier graphics.

De verdwijners

We kijken naar de verschillende branches die het CBS onderscheidt binnen de detailhandel. Supermarkten, bakkers, boekenwinkels, electronicazaken, etcetera. Maar dit zijn niet de grootste ‘verliezers’. In zeven jaar tijd nam vooral het aantal computerwinkels, groentezaken en audio- en videospeciaalzaken af. Overal verdwenen de afgelopen jaren filialen, met de Randstedelijke regio’s als middelpunt.

De ‘ze-zijn-overal’-winkels

We berekenen voor iedere soort winkel de dichtheid per 25 duizend inwoners. Dit cijfer laat het aanbod zien ten opzichte van het aantal inwoners in een regio. Vooral de supermarkt is - als vanzelfsprekend - overal te vinden. Opvallend is dat de supermarktdichtheid het hoogst is in de meer dunbevolkte regio’s. Zeeuws-Vlaanderen, bijvoorbeeld. Of Zuidwest-Friesland.

Al zit daar ook meteen de tegenstrijdigheid. Als we deze cijfers combineren met de zogeheten “Nabijheidsstatistiek” - een jaarlijks onderzoek waarbij de gemiddelde afstand tot een bepaalde voorziening berekend wordt - van het CBS, valt het volgende op: Inwoners van de regio’s met een relatief hoge supermarktdichtheid, moeten daar wel iets verder voor reizen.

Scatt-winkels-afstand-supmartk-pub

De genotswinkels

Zoek je een drankje? Of wat sterkers? Dan moet je in het Gooi zijn. Daar is het aanbod van slijterijen met vijf winkels per 25 duizend inwoners relatief het hoogst. De ouderwetse tabakszaak is vooral nog te vinden in de regio Amsterdam.