‘Groeien in Latijns-Amerika’

Fabriek in Enschede van Grolsch, een biermerk van SABMiller.
Fabriek in Enschede van Grolsch, een biermerk van SABMiller. Foto Lex van Lieshout / ANP

Bierbrouwer SABMiller, het moederbedrijf van onder meer Grolsch, ziet ruimte voor flinke groei in Latijns-Amerika. Dat heeft het bedrijf vanochtend laten weten in een presentatie aan investeerders in Londen. Volgens Karl Lippert, topman van SABMiller in Latijns-Amerika, wint bier aan populariteit in de regio.

Het aandeel van bier in de alcoholconsumptie is in vier jaar gestegen van 55 naar 59 procent. Met een gevarieerder aanbod valt in Zuid- en Midden-Amerika nog meer te halen, denkt Lippert. „Ons plan is om voor iedereen een aantrekkelijk biertje te hebben, voor mannen en vrouwen, voor bij een diner met vrienden, voor thuis op de bank of in een dure club.”

Latijns-Amerika is ook voor andere bierbrouwers een belangrijke groeimarkt. Vijf jaar geleden versterkte het Nederlandse Heineken zijn positie in de regio met de overname van de bieractiviteiten van het Mexicaanse Femsa. Anheuser-Busch Inbev, wereldwijd marktleider in bier, is deels Braziliaans. (ANP)