Kort geding

Air France sleept eigen piloten voor de rechter

Foto ANP

Als een luchtvaartmaatschappij zijn eigen piloten voor de rechter sleept, dan zijn de interne verhoudingen goed verstoord. Het gebeurt bij Air France, waar de onrust toeneemt.

In hetzelfde bericht waarin Air France-KLM vorige week een aantal nieuwe bezuinigingen aankondigde, beklaagde de Franse tak van het bedrijf zich over “het uitblijven van voortgang na zeven maanden onderhandelen” met pilotenbond SNPL bij het doorvoeren van besparingsmaatregelen.

Gevolg: een kort geding. En dat dient vanmiddag in de Parijse voorstad Bobigny.

Afspraken

Volgens Air France hebben de piloten pas tweederde van de in 2012 overeengekomen afspraken uit het reorganisatieplan ‘Transform 2015’ doorgevoerd. De maatregelen zouden tot grote kostenbesparingen moeten leiden. Maar de piloten hebben volgens Le Monde slechts 130 miljoen van de afgesproken 200 miljoen euro bezuinigd.

“Daar klopt helemaal niets van”, fulmineert Emmanuel Mistrali, woordvoerder van pilotenbond SNPL. “We zijn al onze afspraken nagekomen.” Boos omdat hij de klachten van de directie van Air France via de media moest vernemen, heeft hij de onderhandelingen direct stilgelegd.

“We staan sterk. Ik ken geen voorbeelden van luchtvaartmaatschappijen die zonder hun piloten hebben kunnen hervormen.”

Staking

Maar een nieuwe staking over de kwestie voorziet hij vooralsnog niet. Vorig jaar legde de SNPL Air France twee weken lam vanwege plannen voor de uitbreiding van budgetdochter Transavia. Die heeft de groep totaal zo’n half miljard euro gekost. “Een staking is altijd een mislukking”, zegt Mistrali.

“Voor een eenvoudige onkiesheid van de directie ga je niet het atoomwapen inschakelen.”

Dat is niet de enige reden. De staking van september 2014 heeft de interne verhoudingen bij Air France op scherp gezet. De piloten staan steeds meer alleen in hun verzet tegen de plannen van de directie om het noodlijdende bedrijf uit de rode cijfers te trekken. Hervormingsgezinde bonden hebben sinds verkiezingen in maart de overhand.

Volgens voorzitter Ronald Noirot van een van die bonden, de CFE-CGC, blijven de piloten tot ergernis van het overige personeel “iedere verandering blokkeren”. Hij steunt de directie volledig.

“De SNPL weigert te spreken over alles wat hun privileges en voordelen zou raken. Dat gedrag is de rest van het personeel, dat grote offers heeft moeten brengen, totaal zat.”

Bij Air France zijn sinds 2012 achtduizend banen verdwenen.

Maatregelen

Air France liet vorige week onverwacht weten de lijndiensten naar Stavanger, Verona, Vigo en Kuala Lumpur te schrappen en de frequentie op een paar andere bestemmingen te verminderen. De levering van nieuwe lange-afstandstoestellen, de Airbus A350 en de Boeing Dreamliner, zal worden uitgesteld en kleine maatregelen zouden nog zo’n 80 miljoen euro besparen.

Die aankondiging, samen met het op handen zijnde kort geding, deed het aandeel Air France-KLM op de beurzen van Parijs en Amsterdam snel in waarde dalen.

Analisten van onder andere Crédit Suisse waarschuwden dat het aandeel nog verder omlaag kan als niet snel een duidelijk plan komt om de moordende  concurrentie van de maatschappijen uit de Golfstaten het hoofd te bieden.

Het besef dat zelfs een bedrijf als Air France-KLM - voor ruim 17 procent eigendom van de Franse staat - op een dag kan omvallen, neemt toe in Frankrijk.

De aangekondigde bezuinigingen gaan voor Noiret dan ook niet ver genoeg. De directie van Air France-KLM zit volgens hem “in de ontkenningsfase” en “weigert toe te geven dat Air France heel erg ziek is”. Mistrali miskent dat niet.

“We zijn getuige van de langzame dood van een mooie luchtvaartmaatschappij door gebrek aan een duidelijke koers.”