Taylor Swift gaat door met strijd tegen streaming, en nu moet Apple het ontgelden

“We vragen jullie niet om gratis iPhones. Vraag ons dan alsjeblieft niet om jullie gratis onze muziek te geven.” Nee, Taylor Swift is geen groot fan van streamingdiensten. Eerst haalde ze haar hele catalogus al van Spotify af vanwege de in haar ogen oneerlijk lage bedragen die artiesten ervoor kregen en nu moet ook Apples nieuwe muziekdienst het ontgelden in een post op haar Tumblr-pagina.

Foto EPA/Rolf Vennenbernd

“We vragen jullie niet om gratis iPhones. Vraag ons dan alsjeblieft niet om jullie gratis onze muziek te geven.” Nee, Taylor Swift is geen groot fan van streamingdiensten. Eerst haalde ze haar hele catalogus al van Spotify af vanwege de in haar ogen oneerlijk lage bedragen die artiesten ervoor kregen en nu moet ook Apples nieuwe muziekdienst het ontgelden in een post op haar Tumblr-pagina.

Deze week werd bekend dat Swift, een van de succesvolste artiesten van het moment, haar meest recente album 1989 niet beschikbaar zou maken op Apple Music, dat op 30 juni gelanceerd wordt. De reden, zo schrijft ze vandaag: het is belachelijk dat Apple tijdens de proefperiode van drie maanden die gebruikers hebben artiesten en producenten niet compenseert.

“Ik vind het choquerend, teleurstellend en geheel niet in de geest van dit - historisch gezien - progressieve en gulle bedrijf.”

Update 22 juni: Apple geeft toe aan Taylor Swift

Apple heeft zojuist bekend gemaakt het beleid rond zijn nieuwe streamingdienst Apple Music aan te passen na de felle kritiek van Taylor Swift. De computergigant belooft artiesten en platenlabels ook vergoedingen te betalen over de periode dat klanten gratis de nieuwe dienst kunnen uitproberen. Apple-directeur Eddy Cue laat via Twitter weten:

Twitter avatar cue Eddy Cue #AppleMusic will pay artist for streaming, even during customer’s free trial period

En het gaat Swift niet om zichzelf, zo schrijft ze. Zij kan, zoals ze zelf schrijft, zichzelf meer dan redden met alleen het spelen van shows. Swift is een van de best verkopende artiesten aller tijden met meer dan 40 miljoen verkochte albums wereldwijd. Ze won onder meer al zeven Grammy Awards en elf Billboard Music Awards.

Nee, dit zijn “niet de klachten van een verwend, nukkig kind”. Het gaat volgens haar om de nieuwe artiesten, zij die pas komen kijken. Dit gevoel is bijvoorbeeld aanwezig bij elke artiest, liedjesschrijver en producent in haar directe omgeving, zo schrijft ze. En die zeggen niets omdat ze Apple “zo erg bewonderen en respecteren”. Alleen deze beslissing niet.

Ze roept Apple op het beleid rond de gratis proefperiode te veranderen. “Ook al blijft het gratis voor de fans”, het bedrijf zou de makers van de muziek gewoon moeten betalen:

“Drie maanden is een lange tijd om niet betaald te krijgen, en het is oneerlijk om wie dan ook te vragen om voor niets te werken.”

Drake bij de presentatie van Apple Music tijdens de WWDC:

Niet de eerste met deze kritiek

Swift is niet de eerste die vraagtekens zet bij Apples beleid rond de gratis proefperiode. Eerder deze week uitte de Britse labelgroep Beggars (o.a. XL, Rough Trade, Young Turks, Matador, 4AD) zijn twijfels.

“We zijn bang dat het aspect van de gratis proefperiode er alleen maar toe leidt dat de ‘mium’ uit ‘freemium’ wordt gehaald.”

De Association of Independent Music (AIM) schreef eerder al in een verklaring dat de deal die Apple momenteel aanbiedt “niet voldoet aan een standaard van commerciële redelijkheid waar we achter kunnen staan”. Maar, zo schrijft de AIM ook: alle labels die lid zijn van de vereniging mogen hun eigen keuze maken.

Eerst al Spotify

Begin november haalde Swift plotseling al haar albums van Spotify, de marktleider op het gebied van streaming. En dat had het Zweedse bedrijf aan zichzelf te danken, zo legde ze toen uit. Swift vindt de vergoeding van tussen de 0,006 en 0,0084 dollar per afgespeeld nummer - minder dan een cent per liedje dus - veel te weinig. “Moderne piraterij”, noemde Swift het in The Wall Street Journal enkele maanden daarvoor. Spotify zegt zelf 70 procent van de inkomsten aan de makers van de muziek te betalen.