Frans kabelbedrijf Altice biedt 10 miljard voor concurrent Bouygues

Eigenaar Patrick Drahi van Altice, het moederbedrijf van Numericable, voorafgaand aan een persconferentie. Altice heeft een bod van 10 miljard euro op concurrent Bouygues uitgebracht als onderdeel van een agressieve strategie die moet leiden tot schaalvergroting.
Eigenaar Patrick Drahi van Altice, het moederbedrijf van Numericable, voorafgaand aan een persconferentie. Altice heeft een bod van 10 miljard euro op concurrent Bouygues uitgebracht als onderdeel van een agressieve strategie die moet leiden tot schaalvergroting. Foto AFP/Eric Piermont

Het Franse kabelnetwerk Altice heeft een bod van 10 miljard euro uitgebracht op de telecomtak van concurrent Bouygues. Dat melden verschillende media, onder wie The Wall Street Journal en persbureau AFP. Het overnamebod is onderdeel van een agressieve strategie van de Fransen om meer marktaandeel te vergaren.

Altice, in handen van de Frans-Israëlische miljardair Patrick Drahi, zou het bod tien dagen geleden hebben uitgebracht. Volgens AFP komt het bestuur van Bouygues dinsdag bijeen om het bod te bespreken. Altice is het moederbedrijf van Numericable SFR, dat tweede is qua marktaandeel op de Franse telecommarkt. Het moederbedrijf bracht in januari vorig jaar een kwart van zijn aandelen naar de Amsterdamse beurs en haalde daarmee 1,3 miljard euro op.

Bouygues is met 11 miljoen betalende klanten een grote speler op de Franse markt, maar omdat het bedrijf verlies lijdt geldt het als een aantrekkelijke overnamekandidaat. Als de deal doorgaat lost het nieuwe fusiebedrijf concurrent Orange af als grootste aanbieder op de Franse telecommarkt.

Trend van schaalvergroting

Altice is de laatste jaren bijzonder actief op de kabelmarkt. Vorig jaar nam het concurrent SFR over, en vorige maand nam het een meerderheidsbelang in een Amerikaans kabelnetwerk, Suddenlink.

Het past in een trend waarbij kabelaanbieders steeds meer inzetten op schaalvergroting. Kabelmaatschappij Charter kocht vorige maand Time Warner Cable voor 56,7 miljard dollar (52 miljard euro). In Nederland gingen onlangs UPC en Ziggo samen. Ook zijn er geruchten dat Liberty Global, het moederbedrijf van de twee Nederlandse kabelaanbieders, en telecombedrijf Vodafone samen willen gaan.

Telecom- en kabelbedrijven zien schaalvergroting als een manier om het verlies van klanten aan aanbieders als Netflix, Hulu en Amazon Prime op te vangen. Deze digitale platforms bieden televisiekijkers de kans te kijken wat ze willen wanneer ze willen. Consumenten zeggen hierdoor hun veel duurdere televisieabonnementen op. Buiten Nederland is het heel normaal om enkel een internetabonnement te hebben. Hier krijg je er meestal nog een televisieaansluiting bij.