Vijf graphics

Werkloze wijken en opgewonden uitgevers

Beeld NRC Q

De week aan de hand van de beste infographics op NRC Q (plus een graphic cadeau van ons).

Bestsellers

Ook uitgevers raken opgewonden van het vierde deel van Fifty Shades of Grey dat deze week verscheen. Niet om de BDSM-relatie tussen een zakenman en een student, wel omdat het gegarandeerd cashen wordt. Wat betekent een bestseller voor een uitgever? NRC Q zocht het uit.

Werkloze wijken

Eindelijk goed nieuws uit het CBS- en UWV-kamp: de werkloosheid daalt weer. De cijfers voor dit jaar worden steeds beter, al zijn er grote lokale verschillen. Neem Venlo, waar relatief de meeste ontvangers van een ww-uitkering wonen. Of de Haagse Schilderswijk, de bijstand-hotspot van Nederland.

Navigeer met de ‘>>’ en ‘< <' buttons door de verschillende kaarten

Cashen met sequels

Dino’s en chaos, het lijken noodzakelijke ingrediënten voor een succesfilm. Veertien jaar na het tweede deel uit de reeks verscheen vorige week Jurassic World. Een recordsucces: in het openingsweekend bracht de film ruim 500 miljoen dollar op. Uitmelken dus? Mwah. Het publiek is niet altíjd fan.

Alle Griekenlandclichés op een rij

Moment van de waarheid, Griekse tragedie en oplopende spanning: er viel deze week niet aan Griekenland te ontkomen. Daarom zetten wij alle clichés op een rij. Is je Griekenlandbingokaart al vol?

nrcq-greecebingo-pub-V2Zap

We kijken steeds meer tv, maar de tv-gids wordt overbodig. Uit nieuwe cijfers van Stichting Kijkonderzoek blijkt dat we meer streamen, non-lineair kijken en dat niet een traditionele zender, maar YouTube de big shot is. Ons kijkgedrag - en dat van de toekomst - in acht graphics.

ICYMI: de belangrijkste binnenlandse economische cijfers van deze week

Koop jij ook vlees noch vis? Dan hoor je bij de drie procent - het aandeel vegetariërs dat Nederland telt. Woensdag publiceerde het Voedingscentrum een onderzoek over de regionale spreiding van vega’s en flexitariërs - mensen die minstens drie dagen in de week geen vlees of vis eten. Dit zijn de hotspots.

En verder:

  • Werkloosheid:↓ (-0,2 procentpunt)
  • Consumentenvertrouwen:↑ (+4 punten, hoogste in acht jaar tijd)
  • Verkochte woningen:↑ (+7,2 procent t.o.v. mei 2014)
  • Ontvangers ww-uitkering:↓ (-11 procent)
  • Besteding door consumenten:↑ (+1,5 procent t.o.v. april 2014)
  • Export:↑ (+4,7 procent t.o.v. april 2014)