Maandloon: 220 euro

Transportbedrijf Vos gedagvaard door FNV om uitbuiting chauffeurs

Foto NRC

Vakbond FNV heeft transportbedrijf Vos deze week voor de rechter gedaagd wegens uitbuiting van Roemeense en Litouwse chauffeurs en concurrentievervalsing. De FNV eist een nabetaling aan alle chauffeurs en een schadevergoeding. Het is de eerste Nederlandse transporteur met een vestiging in Roemenië die de FNV heeft gedagvaard.

Vos is een groot internationaal transportbedrijf (250 trucks, 300 opleggers) met vier vestigingen in Nederland. De FNV zegt dat Vos een paar honderd chauffeurs Oost-Europese lonen betaalt, terwijl zij recht zouden hebben op Nederlandse cao-lonen. Chauffeurs hebben verklaard dat ze onder druk worden gezet om rij- en rusttijdenwetgeving te overtreden en meer ritten in Nederland te rijden dan is toegestaan, aldus de FNV.

Vervallen bedrijventerrein waar Vos gevestigd zou zijn

De FNV stelt dat de Roemeense vestiging van Vos, Vosescu, feitelijk vanuit Nederland wordt aangestuurd. De Roemeense chauffeurs rijden in trucks vanuit Nederland door West-Europa en komen met de vrachtwagens zelden tot nooit in Roemenië.

Op het postadres van Vos in het Roemeense Apahida bevindt zich alleen een vervallen bedrijventerrein, blijkt uit onderzoek ter plaatse van NRC.

Meer West-Europese transporteurs hebben Oost-Europese nevenvestigingen waar zelden trucks komen. In dit filmpje is een onaangekondigd bezoek van FNV’er Edwin Atema aan de Slowaakse vestiging in Bratislava van het Belgische transportbedrijf ECS te zien. Een medewerker bevestigt dat de vrachtwagens in West-Europa rijden en alleen voor technische zaken naar Slowakije komen:

220 euro bruto maandloon

Uit contracten, ingezien door NRC, blijkt dat de Roemeense chauffeurs bij Vos slechts circa 220 euro bruto maandloon krijgen - een vijfde tot een tiende van een Nederlands truckerssalaris. Met een onkostenvergoeding komen ze uit op een nettoloon van circa 1.600 tot 1.700 euro. De werkgever betaalt zo weinig sociale premies en de chauffeurs bouwen nauwelijks pensioen op, aldus de FNV.

Een Roemeense vacature van Vos voor chauffeurs. "Er wordt gewerkt [...] vanuit en naar de Nederlandse hoofdzetel in de landen: B, NL, LUX, D, UK, DK, SE", "dagvergoeding 47,5 euro  + minimumloon per land".

Een Roemeense vacature van Vos voor chauffeurs. “Er wordt gewerkt [...] vanuit en naar de Nederlandse hoofdzetel in de landen: B, NL, LUX, D, UK, DK, SE”, “dagvergoeding 47,5 euro + minimumloon per land”.

De vakbond heeft een rapport van de Inspectie SZW, waaruit blijkt dat Vos de cao niet toepast bij de inzet van buitenlandse chauffeurs. Ook de Inspectie Leefomgeving en Transport, die verantwoordelijk is voor de rij- en rusttijden en rittenregels, is een onderzoek gestart naar Vos.

‘Overheid geeft verkeerd signaal’

De Nederlandse overheid geeft volgens de FNV een “verkeerd signaal”, zegt Edwin Atema van de vakbond.

“Een aantal weken terug sloot Vos zelf een convenant met de belastingdienst. De overheid geeft hiermee een verkeerd signaal af door dit soort bedrijven te vertrouwen.”

De directeur van Vos, Jules Menheere, bevestigt schriftelijk dat de vakbond een kort geding heeft aangespannen. Hij zegt dat zijn bedrijf vergeefs heeft geprobeerd om een dialoog met de FNV aan te gaan. Vos hield en houdt zich aan geldende Europese wet- en regelgeving, volgens Menheere. De directeur wil niet ingaan op vragen van deze krant nu de zaak onder de rechter ligt.