Dit is Geert Schaaij

Je kent hem van zijn beleggingsadvies en zijn moppen

Foto Sake Elzinga

“Wie had de eerste iPad?”
[stilte]
“Calimero!”
[...]

Geert Schaaij grijnst van oor tot oor en vouwt met zijn handen een hoedje boven zijn hoofd. “Ei-pet”, zegt hij triomfantelijk. De mop klinkt iets beter in zijn Friese tongval, waardoor iPad er als ‘ei-pet’ uit komt.

Schaaij (57) is dankzij zijn zondagochtendoptredens bij tv-programma Business Class in tien jaar uitgegroeid tot een van de bekendste beleggingsadviseurs in Nederland. Vaste kijkers kennen hem van het blad Beursgenoten en de ‘pareltjes op de beurs’ die hij aanwijst.

En van zijn moppen natuurlijk:
https://www.youtube.com/watch?v=aQWiprJtYQg

Binnenkort wil Schaaij zelf naar de beurs: als eigenaar van een Nederlands beursfonds. Vorige maand gingen de aandeelhouders van drukkerij Roto Smeets namelijk akkoord met de verkoop van de aandelen. Daarmee is voor Schaaij de weg vrij om de notering over te nemen en om te dopen in De Verenigde Nederlandse Compagnie.

De wat?
“Het gaat om dat gevoel van de Gouden Eeuw. Die oude economische waarden waarbij we met elkaar ergens in willen investeren. Ik heb een ontzettende hang naar die tijd. Mijn bibliotheekkamer is ook helemaal in die sfeer.”

Waarom wilt u een eigen beursfonds?
“Ik heb vaker grote belangen in bedrijven gehad. Dan denk je na over wat je anders zou doen en hoe het is om zelf zoiets te beginnen. Zo is bij mij de gedachte ontstaan om een fonds volledig te kopen. Dat lijkt me mooi.”

Naar het model van investeringsmaatschappij HAL moeten er straks onder VNC bedrijven hangen. Schaaij hanteert de criteria dat ze minimaal 700.000 euro per jaar verdienen, groeipotentie hebben én dat hij ze begrijpt. Een neus voor bedrijven heeft Schaaij wel, zegt hij. Onder zijn bv-boom vallen onder meer investeringen in Nederlands en Duits vastgoed, een sociëteit in Leeuwarden en het bedrijf Pedicare dat een middel tegen zweetvoeten verkoopt. “Daar hadden we vroeger last van tot we dit middel tegenkwamen.” De laatste investering is in het bedrijf Neyfik dat biologische brandblusapparaten verkoopt. “Geloof ik heel erg in.”

Schaaij woont in Zuidvelde, iets boven Assen. Hij heeft er een landhuis en vijftien hectare grond. Op de oprit staan een Rolls Royce, Bentley en Porsche. “Ik heb eigen paarden, eigen koeien, eigen geiten”, wijst hij druk tijdens een rondleiding. Op het hoesje van zijn iPhone prijkt het Porsche-logo, op de ene manchetknoop ‘Buy’, op de ander ‘Sell’. Volgens Schaaij prikkelde de sobere instelling van zijn vader zijn ambities en hang naar luxe. “Ik bouw mijn eigen sprookje.”

In uw maandelijkse blad ‘Beursgenoten’ stonden recent adviezen over Aegon, Delta Lloyd, TomTom, Snowworld en meer. Heeft u daar allemaal posities in?
“Nee ik geef te veel adviezen, dat kan niet. Je moet kiezen wat bij je profiel past.”

Is het met de hoge koersen tegenwoordig nog wel slim om te beleggen eigenlijk?
“Ja. Geld hebben kost tegenwoordig geld en ik denk dat je alleen door te beleggen rijker kan worden. Ik zou van mijn rente moeten kunnen leven, maar dat kan niet.”

Er zijn meerdere voorbeelden van kleine beursbedrijven met koersstijgingen nadat u die op tv aanraadt. Gelooft u eigenlijk in dat ‘Schaaij-effect’?
“Nee ik denk niet dat het bestaat. Dat een aandeel herstelt heeft niks met mij te maken maar komt doordat het een vergeten aandeel is. Toen ik in december 2012 de Telegraaf Media Groep aanraadde steeg het aandeel van 7 naar 7,50 en daarna in een streep door naar 15 euro. Daar draait het om, die lange termijn.”

Een rekensom leert dat Schaaij met zijn meer dan vierduizend leden van Beursgenoten en abonnementsgeld van 476 euro jaarlijks 2 miljoen euro ophaalt. “Je kan ervan uitgaan dat er veel op verdiend wordt. Ik heb een paar man op kantoor zitten, maar dat is het dan ook.”