Box Office

Zo haalde Jurassic World een half miljard in één weekend binnen

Foto AP

In de marketing van Jurassic World zit een grapje van producer Steven Spielberg verwerkt: een Mosasaurus schrokt een haai op alsof het een sardientje betreft. Een verwijzing naar zijn eigen Jaws uit 1975, Hollywoods eerste echte blockbuster: spektakelfilms die na massieve marketing gelanceerd worden in zoveel mogelijk zalen tegelijk – en zo in de eerste week hun geld al terugverdienen.

Jaws, die omgerekend in huidige dollars 1,7 miljard opbracht, zou ontbijt zijn voor de dino’s van Jurassic World: die als eerste film ooit opende boven een half miljard dollar in het eerste weekend. In Nederland verdiende de film gemiddeld 15.000 euro per scherm dit weekeind – de helft daarvan is al voortreffelijk. De schatting is inmiddels nog naar boven bijgesteld naar 524,4 miljoen dollar: 208,8 in de VS, 315,6 wereldwijd. Waarmee Universal ook de studio is die het vroegst in het seizoen de drempel van 1 miljard dollar passeert in de VS en 3 miljard dollar mondiaal.

Hoe maak je zo’n knaller?

1. Geen dure sterren

Het budget van Jurrasic World is een bescheiden 150 miljoen dollar. Rivaal The Avengers: Age of Ultron kostte 280 miljoen. Bij Jurassic World zijn dino’s de sterren: hoofdrolspeler Chris Pratt was zo aardig pas ster te worden nadat hij zijn contract had getekend.

2. In zoveel mogelijk landen tegelijk openen

De film ging in 66 landen tegelijk in première. De helft (Universal) of zelfs 65 procent (RealD) van de bezoekers kocht dure 3D-tickets; in China, met zijn ultramoderne bioscoopsector, zelfs 95 procent. En ook nog extra betaalde voor Imax: het aandeel van het bedrijf steeg maandag met 2 procent.

Dat bevestigt slechts dat Jurassic World zichzelf heeft weten te verkopen als filmevenement dat je moet zien – en wel met dure 3D-bril op een megascherm met een familie-emmer popcorn. Niemand zag het monstersucces aankomen: opbrengstprognoses in de VS varieerden van 110 en 130 miljoen dollar.

3. Buzz creëren

Die opbrengstprognoses lijken door analyse van internetactiviteit – ‘pre-awareness’ – bijna exacte wetenschap geworden. Al kloppen de schattingen niet altijd: in vakblad Variety schatte Moviepilot op basis van digital tracking de opbrengst voor het openingsweekend op 125 miljoen dollar. Ja, er was een ‘maalstroom van sociale activiteit’. De trailer was 176 miljoen keer bekeken op YouTube en er waren 615.000 Tweets. Sterk, maar minder dan bij andere films. Omdat het een ‘ingeslapen franchise’ betrof – de laatste, weinig succesvolle Jurassic-film dateert uit 2001 – gold de herlancering van Superman in Man of Steel als ijkpunt: die opende met 117 miljoen.

Van scepsis naar euforie in een paar dagen:

4. Een film voor iedereen

Jurassic World blijkt de ideale familiefilm. Het is de ‘Heilige Graal’ van Hollywood, die dol is op films die alle vier ‘kwadranten’ bedienen: jong, oud, man, vrouw. Kijkgedrag van ouderen en kinderen jonger dan twaalf is moeilijker te voorspellen dan dat van adolescenten. Impulsieve besluiten verspreiden zich snel en massaal via smartphone en sociale media. Door het succes van de film al vroeg aan te kondigen, creëerden de makers een extra must see-factor voor de film.

5. En natuurlijk: sponsoring

De vraag is eerder of de film vooraf al niet uit de kosten was: het wemelt van de logo’s en sluikreclame van onder meer Coca Cola, Starbucks, Samsung, Mercedes en Beats by Dre-koptelefoons. In de film stelt iemand zelfs voor een nieuwe dino Pepsi-saurus te noemen. Misschien iets voor Jurassic World 2.