While you were sleeping... in the US

Queen of housekeeping Martha Stewart laat zich overnemen

Foto iStock

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Martha Stewart is een lifestyle fenomeen in de Verenigde Staten. Maar het gaat al langer niet zo goed met het bedrijf dat de Amerikaanse ‘queen of housekeeping’ in 1997 oprichtte: Martha Stewart Living Omnimedia. Daarom staat het in de verkoop. Volgens The Wall Street Journal zijn onderhandelingen voor een overname door Sequential Brands in een ver gevorderd stadium.


Sinds 2007 staan de jaarlijkse cijfers van Martha Stewart Living Omnimedia, een onafhankelijk uitgevers- en keukenapparatenemperium, in het rood. In 2014 daalden de inkomsten zelfs met 11,7 procent, meldt CNBC. Stewart staat al sinds 2013 niet meer aan het hoofd van Martha Stewart Living Omnimedia. Het feit dat het overgenomen wordt, pleit niet voor CEO Daniel Dienst die het bedrijf moest redden.

De veroordeling van Stewart tot vijf maanden celstraf vanwege handel met voorkennis in 2004 zal ook niet heel goed zijn geweest voor haar bedrijf - wel voor haar zakeninstinct volgens Time. Al heeft ze er lucratieve boekdeals aan over gehouden, is zij onverminderd populair na haar comeback en is ze een van de grootste gezichten van het Amerikaanse zakenleven. In oktober tekende Stewart een tienjarige overeenkomst met uitgever Meredith die de advertentieverkoop, publicatie en productie van Martha Stewart Living en Martha Stewart Weddings tijdschriften heeft overgenomen.

Zij geloven in Fitbit

De investeerders van Fitbit zijn niet bang voor de concurrentie van Apple of hun Apple Watch, schrijft Quartz. Na de beursgang vandaag sloten de aandelen af op 29,68 dollar bijna 50 procent boven hun aanvankelijke prijs van 20 dollar.

Volgens de zakensite laat dit zien dat investeerders niet bepaald bezorgd zijn dat Fitbit het slecht gaat doen in de prille maar snelgroeiende markt van digitale fitnessapparaten. Tussen alle apps op smartphones (en andere apparaten) kan Fitbit een grote speler worden, denkt Quartz. Maar dan moet het ook geld gaan verdienen op meer platforms dan alleen de eigen wearables.

Gelukkig heeft Fitbit dat door, merkt Quartz op uit de prospectus van de beursgang. Het lijkt erop dat het bedrijf de risico’s van een opwarmende markt met grote concurrenten als Nike, Garmin, Jawbone, Microsoft en Apple doorheeft. En misschien wel bereid is om verder te kijken dan de eigen technologie.

De nieuwe McDonald’s en Chipotle

Pieology Pizzeria, Nékter Juice Bar, Bagger Dave’s Burger Tavern en Rock & Brews. Nog nooit van gehoord? Dat kan kloppen. Volgens Business Insider zijn dit een paar van de snelst groeiende onbekende restaurantketens in Amerika. Over een paar jaar zouden deze zelfs zo populair kunnen zijn als Shake Shack of Chipotle.

Hoe dat kan? In april gaven Amerikanen voor het eerst meer geld uit aan restaurants en afhaalmaaltijden dan aan boodschappen. Een trend die met de populariteit van bestelsites als GrubHub en Seamless waarschijnlijk door blijft zetten. Zo krijgen kleinere restaurants een kans in deze veranderende markt om uit te groeien tot grote spelers.

Bekijk bij Business Insider verlekkerd naar de toekomst van Amerikaanse fastfood.