Joop van den Ende verkoopt musicalbedrijf aan investeerders

Joop van den Ende
Joop van den Ende Foto Lex van Lieshout/ANP

Joop van den Ende verkoopt zijn musicalbedrijf Stage Entertainment aan investeringsmaatschappij CVC. Dat maakte hij vandaag bekend. CVC neemt een belang van 60 procent. Het bedrag wordt niet openbaar gemaakt. Reuters meldde dat Stage Entertainment met de deal is gewaardeerd op zo’n 400 miljoen euro.

Stage Entertainment, in 1998 door Van den Ende opgericht, telt 3.500 werknemers en produceert musicals als The Lion King en Mama Mia. Ook ontwikkelt het eigen musicals zoals Sister Act en Rocky. De jaaromzet bedraagt ruim 500 miljoen euro.

Van den Ende zegt wegens zijn leeftijd (73) „realistisch” te moeten zijn. Met CVC zou zijn bedrijf bovendien verder kunnen groeien: „Komende vijf jaar van tien miljoen bezoekers naar twintig miljoen.” Hij blijft betrokken bij de creatieve kant van het bedrijf. „Ik heb een lange zoektocht achter de rug. Ik heb niet voor het hoogste bod gekozen, maar voor het beste. Met name zijn er bij CVC twee mensen die echt van theater houden.”

Momenteel exploiteert Stage Entertainment negentien theaters in zes landen, waaronder het Circustheater in Den Haag en Beatrix Theater in Utrecht. Met twaalf theaters ligt het zwaartepunt in Duitsland. Volgens Van den Ende kan Stage verder uitbreiden in Europa, Zuid-Amerika en Azië.

CVC Capital Partners is een van de grootste private-equityfirma’s ter wereld. In het verleden had het belangen in Nederlandse bedrijven als Bols, C1000 en Volker Wessels. Rondom de overname van afvalwerkers Van Gansewinkel en AVR kwam het negatief in het nieuws omdat het de bedrijven met schulden opzadelde.

CVC-partner Ivo Lurvink meldt dat het bedrijf Stage Entertainment koopt vanwege de „groeipotentie van de live entertainment sector”. CVC investeerde eerder in pretparkgigant Merlin, bezit een deel van het bedrijf achter de Formule 1 en zegt te geloven in de positie van Stage op het gebied van musicals. Lurlink: „Met deze musicals weet zij een miljoenenpubliek te bereiken, dat naar onze verwachting in de komende jaren nog sterk zal groeien".