Op naar de 50 miljard

Ikea wil groeien, heel hard zelfs. Hoe? Nou, zo

Foto ANP

50 miljard euro. Dat moet de omzet van Ikea (147.000 werknemers) zijn over vijf jaar. Afgelopen jaar was dit nog maar 29,3 miljard euro, ongeveer 60 procent van het beoogde doel.

Het betekent dat het Zweedse bedrijf in de periode tot aan 2020 twee keer zo hard moet groeien als in de afgelopen vijf jaar.

Onder andere de productielijn moet nóg efficiënter worden, zegt Ikea-topman Peter Agnefjäll. Maar dat is niet het enige.

De vier manieren waarop Ikea moet gaan groeien.

1. Efficiënter produceren

Alles wat niet noodzakelijk is, kan weg. Want, zo zei Agnefjäll al eens:

“We hate air at Ikea.”

Behalve als die lucht in tafelpoten zit. Want die poten kunnen best hol zijn: minder materiaal = goedkoper. En een bank kan beter een bouwpakket zijn in plaats van dat het uit één stuk bestaat. Dat kost minder ruimte tijdens het transport en dus minder vrachtwagens. Of zoals Ikea het noemt:

“To earn money before we spend it.”

Ikea is niet bang mensen af te schrikken met de bouwpakketten. Ze werken gewoon aan efficiënter constructies. Bijvoorbeeld door “innovatief” gebruik van de “traditional wooden plug technique“, zo staat in het jaarverslag. Met die plugjes zet je dus, als we Ikea mogen geloven, een kast heel eenvoudig in elkaar.

Screenshot jaarverslag Ikea

Screenshot jaarverslag Ikea

En je haalt ‘m net zo makkelijker ook weer uit elkaar. Als je moet verhuizen, omdat je relatie dat middagje Ikea niet heeft overleefd bijvoorbeeld.

2. Grotere voorraad = meer verkopen

Hoe meer producten er in de winkel staan, hoe meer producten de klanten gelijk mee naar huis nemen, zo is de theorie van Ikea. In de achterbak, op het dak van de auto. Of via de bezorgservice.

3. Online heeft de toekomst

Geloof het of niet: slechts in de helft van de markten waar Ikea actief is (13 van de 27), is het mogelijk om online te winkelen bij de Zweedse fabrikant. En dat terwijl de website toch twee keer zo vaak wordt bezocht als de winkel: 1,5 miljard keer ten opzichte van 700 miljoen keer. Binnen enkele jaren moet online winkelen op alle plekken mogelijk worden.

Hoe deed Ikea het afgelopen jaar op social media? Een overzicht van social-media-analysetool Coosto, waarbij ‘sentiment’ voor de teneur van de berichten staat en ‘activiteit’ voor de hoeveelheid berichten. Uitschieters: de Apple-parodie, de nieuwe Ikea-website op Instagram en (in negatieve zin) de klachten bij FNV over de werkdruk in Amsterdam.

4. En genoeg landen wachten nog (met smart) op hun eerste Ikea

Twaalf nieuwe winkels werden er afgelopen jaar geopend. Waarvan twee in China - de snelst groeiende markt voor Ikea -, één in Kroatië - de eerste in dat land - en ook in Zuid-Korea zijn de Billy, de Expedit en het Lack tafeltje sinds december te koop.

De Zweedse meubelfabrikant heeft nog plannen zich in India (een land met ruim 1,2 miljard potentiële klanten) te vestigen. Wanneer de eerste winkel daar geopend wordt, is nog niet duidelijk.

Groeimogelijkheden zijn er wereldwijd in ieder geval nog genoeg, denkt Ikea. Want, zo staat in het laatste jaarverslag:

“People around the world appreciate good design and function at affordable prices.”

Of het nou een bouwpakket is of niet.