Een belangrijke film tegen de klippen op

Tv-recensent Hans Beerekamp selecteert elke week twee documentaires van NPO Doc die de moeite waard zijn. Deze week: regisseur Gülsah Dogan stelt de zaken niet mooier voor dan ze zijn. Meediscussiëren? #NRCdoc.

Door Hans Beerekamp

Een van de criteria om hier geselecteerd en besproken te worden is dat de film een behoorlijke periode online bekeken kan blijven worden. De keuze van vandaag is een uitzondering: Naziha’s Lente (2DOC/NTR) is slechts tot en met volgend weekend beschikbaar. Dan gaat de film op slot; hij verdwijnt achter de paywall van de NPO. Maar de film is te belangrijk om er niet toch even op te wijzen, mocht u hem nog niet gezien hebben.

Zelden zie je immers een documentaire met een brisante politiek-maatschappelijke lading die ook nog eens heel mooi gemaakt is. Regisseur Gülsah Dogan bezocht geen filmschool, maar een journalistieke opleiding. Ze werkte lang voor de minderheidsprogramma’s van de NPS/NTR en maakte ook een reportage over het gezin van Naziha, een gescheiden moeder van negen zonen en één dochter in Amsterdam-Slotervaart.

Bij Jeugdzorg, politie en alle andere instanties stond het gezin bekend als een van de grootste probleemgezinnen. De jongens zaten vaak in de cel, met als dieptepunt de betrokkenheid van een van hen bij de dood van de grensrechter in Almere: “Dat is iets anders dan een scooter stelen”, verzucht Naziha.

Naziha’s Lente (2DOC/NTR, Gülsah Dogan, 2014):

De film laat goed van binnenuit zien hoe onmogelijk zo’n situatie is, en ook waar de bron van de ellende in zit: een cultuur die mannen geen strobreed in de weg ligt om vrouwen als slaaf te behandelen. Daar komt Naziha, open en eerlijk voor de camera, tegen in opstand.

Net als Dogans eerste, voor een Gouden Kalf genomineerde documentaire Winterliefde (Holland Doc/IKON, 2010), over de Turks-Koerdische familie van de regisseur, worden de zaken niet mooier voorgesteld dan ze zijn, maar zie je wel de schoonheid van mensen, landschap, eten. En de kracht van weerbaarheid, in de omgang met elkaar en een vijandige omgeving.

De hulpverleners komen er slecht vanaf in Naziha’s Lente. Sommigen beijverden zich om de totstandkoming van de film te verhinderen, net als enkele zoons van Naziha. Dit is een film tegen de klippen op.

Liefdeswinter (Holland Doc/IKON, Gülsah Dogan, 2010):

Regisseur aan de Keukentafel, Gülsah Dogan:

Over de maker:

Gülsah Dogan (Enschede, 1975). Studeerde (televisiejournalistiek) in Tilburg. Werkte voor NPS, VPRO en IKON aan programma’s als Dat Zit Wel Snor en Brugklas. Debuteerde als documentaireregisseur met Liefdeswinter (nominatie Gouden Kalf, 2010).