Poldernieuws

Dit schrijven andere media vandaag

Foto ANP

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in andere media vandaag?

Abellio rijdt wel in Duitsland

Na de door fraude verloren aanbesteding van het Limburgse trein- en busvervoer is er toch goed nieuws voor NS-dochterbedrijf Abellio. Vanaf 2018 mag het twee Duitse spoorlijnen exploiteren, meldt de Volkskrant. Dat wordt nu nog gedaan voor Deutsche Bahn.

Abellio krijgt de Duitse rechten over de lijnen Aken-Hamm en Düsseldorf-Kassel voor een periode van vijftien jaar. Volgens de Volkskrant biedt dit veel potentie voor groei voor de gehavende NS-dochter. Maar de exploitatie legt ook de harde concurrentiestrijd bloot tussen Deutsche Bahn en Abellio, die elkaar steeds vaker tegenkomen op elkaars terrein. Het Duitse bedrijf won de aanbesteding in Limburg.

BAM in de problemen

Nederlandse bouwer BAM is in opspraak, schrijft het FD. Het in 2012 verkochte dochterbedrijf Tebodin zou betrokken zijn bij een smeergeldaffaire in China.

Het advies- en ingenieursbureau zou zich volgens onthullingen van het Duitse Manager Magazin tot zeker vier keer toe schuldig hebben gemaakt aan omkopingen. De eerste keer zou in 2011 zijn geweest toen BAM nog eigenaar was van Tebodin. Het bureau vestigde zich in 2004 in China.

In 2012 verkocht BAM Tebodin voor 145 miljoen euro verkocht aan het Duitse concern Bilfinger. Het Duitse tijdschrift Manager Magazin onthulde gisteren in totaal 29 verdachte gevallen van omkoping in China binnen Bilfinger.

Overgenomen door Londen

Het Eindhovense online marketingconsortium Greenhouse Group wordt overgenomen door GroupM, meldt de Telegraaf. Deze investeerder is onderdeel van een van de grootste pr-bedrijven ter wereld: het Londense WPP. Voor welk bedrag Greenhouse wordt overgenomen is onbekend.

Volgens de krant is het normaal dat kleine bedrijven zoals Greenhouse worden opgekocht door grote buitenlandse reuzen. Kijk hitserie Mad Men nog maar eens terug (spoilers). Dat Greenhouse met zijn 150 werknemers en werk voor onder andere de Staatsloterij wordt ingelijfd bij WPP heeft ogenschijnlijk te maken met de innovatieve manier waarop de Eindhovenaren met behulp van consumentenprofielen hun marketing effectiever kunnen richten op de doelgroep.