Wij willen alleen maar een goede nieuwsvoorziening

Illustratie Angel Boligan

In een brandbrief hebben 53 hoofdredacteuren en uitgevers staatssecretaris Sander Dekker (Media) opgeroepen de “oneerlijke” concurrentiepositie van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) te beëindigen. Worden de sites van gedrukte media unfair beconcurreerd door de publieke omroep? Welnee, vindt algemeen directeur van de NOS Jan de Jong.

De kwaliteit van de journalistiek in Nederland staat onder druk. Kwaliteit kost geld en in tijden van crisis is geld een schaars goed. Jaar na jaar is er minder emplooi voor journalisten. Zij die werk hebben, moeten veel en vooral snel produceren. Pluriformiteit van de pers wordt langzamerhand een onbetaalbare luxe.

Vorige week stuurden diverse hoofdredacteuren en directieleden van mediabedrijven een brandbrief aan staatssecretaris Dekker van OCW over de in hun ogen oneerlijke concurrentie van de publieke omroep (en in het bijzonder de NOS) in het digitale domein. De roep vanuit de kranten om een level playing field is goed te begrijpen. De gedrukte nieuwsmedia zitten immers in zwaar weer. Abonnees lopen weg, de leestijd per lezer daalt flink en de adverteerder keert  hen de rug toe. Maar ze richten hun pijlen ten onrechte op de NOS. Het doet denken aan de auto-industrie die de trein ter discussie stelt omdat de autoverkopen tegenvallen.

Lees verder (€)