While you were sleeping... in the US

Walmart wil blijere werknemers

Foto Reuters

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Wat doe je als je ontevreden klanten hebt? Werknemers blij maken. Tenminste, dat is de nieuwe strategie van Walmart. Met spijkerbroeken, hippe muziek en een lekkere winkeltemperatuur hoopt het grootste bedrijf ter wereld dat te bereiken.

Walmart heeft een enorm hoog personeelsverloop. Door werknemers comfortabele kleding te laten dragen (zelfs sportshirts als er een wedstrijd is, jaja), de airco minder hoog te zetten en hippe muziek te draaien, hoopt het bedrijf op meer blijvers. Dat blije personeel zou er volgens de nieuwe gedachte voor zorgen dat klanten ook blijer worden. De aankondiging van het nieuwe plan komt vlak na het nieuws dat 500.000 werknemers een loonsverhoging krijgen. De loonsverhogingen lijken een trend. Ook werknemers van Target en TJX kregen opslag.

Blije werknemers, maar een boze belastingdienst. Want woensdag werd bekend dat het bedrijf in 15 belastingparadijzen minstens 76 miljard dollar (67 miljard euro) heeft zitten. Walmart zou belasting ontduiken. De woordvoerder ontkent dit. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Geen tepels meer voor American Apparel

Ook Amerikaanse kledingketen American Apparel – bekend van de provocerende en pornografische campagnes – gaat het helemaal anders doen. Nieuwe CEO Paula Schneider wil terug naar de core business: basiskledingstukken verkopen.

Onlangs liet Schneider alle tepels en schaamhaar van de websitefoto’s photoshoppen. De actie maakte #freethenipple trending op Twitter. Schneider lichtte haar strategie toe:

“Ik wil de juiste strategie kiezen, zodat we kleding kunnen gaan verkopen en geen lichaamsdelen.”

Toch gaan de plannen van de CEO verder dan tepels en schaamhaar. Ze wil volgens Quartz investeren in betere webshops, winkels sluiten in LA en New York (want daar zijn er teveel) en vestigingen openen in steden die nog geen American Apparel hebben. En het bedrijf wil – zoals iedereen tegenwoordig – meer Millenials aantrekken.

colorcorrected-1

American Apparel heeft 10.000 werknemers, 230 vestigingen wereldwijd en de grootste kledingfabriek in de VS. Sinds het ontslag van voormalig CEO Dov Charney, gaat het niet veel beter. Onder leiding van Charney leed het merk  miljoenen verlies. Na zijn ontslag kreeg hij zelfs een straatverbod, omdat hij zijn bedrijf niet met rust wilde laten.

Linkedin komt met nieuws-app

Nu Apple en Facebook wat met nieuws gaan doen, kan Linkedin natuurlijk niet achterblijven. Het sociale netwerk introduceert Pulse, een app die vertelt wat je moet lezen.

Pulse gebruikt eenzelfde soort algoritme als Facebook. Het laat je posts en verhalen zien van je contacten en favoriete merken. Je kunt verhalen verbergen, zodat de app leert wat je niet wilt lezen. Op basis van je contacten, je CV en merken die je volgt, krijg je suggesties om artikelen te lezen, schrijft The Verge.

Linkedin nam Pulse in 2013 voor 90 miljoen dollar (79 miljoen euro) over. Nu pas is de nieuwe versie (eigenlijk een heel nieuwe app) gepresenteerd. Het sociale netwerk hoopt met Pulse meer en interessantere informatie te bieden. De app is te downloaden voor iOs en Android.