Recensieoverzicht: The Age of Adaline is zelf niet onsterfelijk

De film The Age of Adaline speelt met het thema ‘onsterfelijkheid’, maar komt niet goed van de grond als het grote liefdesverhaal waar menig recensent op gehoopt had. Een hoofdrol is weggelegd voor Michiel Huisman en Harrison Ford overtreft zichzelf.

Age of Adaline (c) Ellis Jones (Michiel Huisman) met hoofdrolspeelster Adaline Bowman (Blake Lively)

De 29-jarige hoofdpersoon Adaline Bowman (Blake Lively) wordt door een wonderlijke speling der natuur niet meer ouder. Dit gaat natuurlijk opvallen, en nadat de FBI bijna Adaline’s geheim ontdekt, besluit ze onder te duiken. Door telkens van gedaante te wisselen kan ze zo’n tachtig jaar doorleven - ondanks de aanhoudende sensatiezucht van journalisten en de achterdocht van de FBI. Pas als Adaline de charmante filantroop Ellis Jones (Michiel Huisman) tegen het lijf loopt, kan ze niet langer weglopen. Een rol als oude vlam van de hoofdpersoon is weggelegd voor Harrison Ford.

Het verlangen naar het eeuwige leven spreekt al eeuwenlang tot de verbeelding. Het leidde tot zoektochten naar een magische bron en de Heilige Graal, en inspireerde Queen en Alphaville tot twee wereldhits. Met The Age of Adaline van regisseur Lee Toland Krieger is ook de filmwereld een onsterfelijkheidsverhaal rijker, met Michiel Huisman in de rol van aantrekkelijke, steenrijke charmeur. Een recensieoverzicht.

NRC Handelsblad: Huisman is vrijwel uitsluitend in beeld als zwijmelobject

Volgens onze recensent Peter de Bruijn is het voor Michiel Huisman nog maar de vraag of zijn rol in deze Hollywood-productie hem onsterfelijk zal maken. Op dit podium meespelen is volgens De Bruijn een belangrijke stap; toch vreest hij dat het voor Huisman nog niet de rol is die hem eeuwige roem gaat opleveren.

“Hij blijft heldin Adaline (Blake Lively) maar het hof maken, ook als hij keer op keer het lid op de neus krijgt, hij treedt haar zachtaardig en beschermend tegemoet, maar is ook nog eens knap en sexy. Huisman is in de film vrijwel 100 procent zwijmelobject en nauwelijks een personage met vlees op de botten. Dat Huisman Ellis zo nadrukkelijk guitig wil laten zijn, helpt ook niet echt.”

In films met het thema ‘onsterfelijkheid’ kom je al snel tot de conclusie dat het eeuwige leven minder plezierig is dan je zou denken. The Age of Adaline is daar geen uitzondering op. Recensent Peter de Bruijn had toch wel iets meer tegendraadsheid gehoopt.

“The Age of Adaline is Fifty Shades of Grey zonder seks – als zoiets tenminste kan bestaan: een romantische verhaal over de kracht van de liefde, dat de heldin op een voetstuk plaatst.”

The Age Of Adaline krijgt drie ballen (€).

De Volkskrant: weinig verfrissende kijk op de liefde

Hoe het bijzondere verouderingsproces Adaline in de film wordt geschreven kan de Volkskrant wel waarderen, maar over de verdere uitwerking van het script is men bij de krant niet te spreken.

“Als de interne logica van de film verder afbrokkelt, valt het titelpersonage ook op vanwege het ongebruikte potentieel. Adalines aandoening biedt geen frisse kijk op de liefde, maar maakt hooguit duidelijk dat ze veel tijd had om braille, Italiaans en Portugees te leren, terwijl ze graag wegdroomt bij oude bioscoopjournaals en, welja, iedereen verslaat met Trivial Pursuit.”

Het eindoordeel luidt: twee sterren.

In een interview met Michiel Huisman probeert De Volkskrant verder het geheim van zijn grote vaardigheid als charmeur te ontrafelen. De conclusie: het zijn de momenten waarop hij stiltes laat vallen.

“Is dat waarom de camera van hem houdt? Is hij een canvas waarop regisseurs én toeschouwers van alles kunnen projecteren? Want hoe minder hij zegt, hoe meer je je afvraagt wat hij denkt. Je hoopt op een wilde oneliner, die nooit komt. En toch hang je aan zijn lippen.”

The Guardian: Harrison Ford was in 22 jaar niet zo goed

“This is Harrison Ford’s best performance in 22 years. You have to go all the way back to The Fugitive to find a film that made better use of one of cinema’s bigger icons. That really wasn’t what I was expecting when I went into this mid-budget, gushy fantasy-romance flick.”

Het moge duidelijk zijn: The Guardian maakt een buiging voor Harrison Ford. Hoewel ze bij de Britse krant niet kapot waren van de film als geheel, wordt de manier geroemd waarop de hoofdpersoon telkens van gedaante verwisselt. De film krijgt drie sterren.