Winkelen op een lege maag: moslims geven meer uit in vastenmaand

135 euro per week. Zoveel geven moslims de komende tijd gemiddeld uit aan eten, berekende onderzoeksbureau Motivaction. Normaal is dat 90 euro.

Vandaag begint de ramadan. Met rond een miljoen Nederlandse moslims schept dat voor ondernemers ook kansen. Op een lege maag winkelen, betekent veel inslaan voor de familiemaaltijd ná zonsondergang. En bij het Suikerfeest wordt met evenveel cadeautjes gestrooid als door de Sint.

Winkelketens maken ook deze islamitische vastenmaand daarom ramadanhoekjes in de winkel. Albert Heijn heeft in circa 150 winkels schappen met een speciaal assortiment van onder meer olijven, vijgen, bulgur en kruiden, en ramadanrecepten. Hema heeft een apart assortiment in 243 winkels. Met halal snoepjes, bijvoorbeeld.

Een andere tak die profiteert van de vastenmaand is de horeca. Althans, na zonsondergang. Omdat de ramadan de afgelopen jaren in de zomer valt, zijn veel openingstijden opgerekt. In Den Haag mogen winkels waar brood en gebak wordt verkocht bijvoorbeeld elke dag tot middernacht geopend zijn. En ook veel sportscholen hebben aangepaste tijden. Zo is het mogelijk om ook na het eten nog even te gaan trainen.

In andere landen is de ramadanmarkt verder ontwikkeld. In het Verenigd Koninkrijk heeft The Body Shop ramadangeschenken, hier biedt de wellness-keten zulke producten (nog) niet aan. DKNY had vorig jaar een ramadancollectie, Mango heeft die dit jaar. Maar de kledinglijn is alleen beschikbaar in Arabische landen.

V&D-winkels in enkele grote steden hebben nu voor het eerst ook een ramadancollectie. Niet alleen met snoep en zoetigheid in restaurant La Place, maar ook met apart ontworpen kleding. Het is onderdeel van de nieuwe strategie van het noodlijdende bedrijf, waarin „lokale initiatieven” van bedrijfsleiders meer ruimte krijgen.