‘Kwaliteit van politie fiks verslechterd’

De invoering van de Nationale Politie heeft geleid tot een „fikse verslechtering van de dienstverlening aan de burgers”. Dat is na 2,5 jaar reorganiseren de conclusie van 77 procent van ruim 2.000 agenten die door politiebond NPB in een enquête zijn ondervraagd. Ze vrezen nog minder tijd te krijgen voor de aanpak van veiligheidsproblemen (66 procent) en voor het preventieve werk van de politie (64 procent), waaronder surveilleren (59 procent).

De reorganisatie waarbij regionale eenheden opgaan in één landelijk korps begon op 1 januari 2013. De prestatiedruk is sindsdien toegenomen, zeggen de agenten, en administratieve klussen kosten meer tijd.

De komende tien jaar zal volgens de planning de helft van de huidige vierhonderd bureaus worden gesloten. Dat zal volgens de werkgever geen gevolgen hebben voor de kwaliteit van de politiezorg. 90 procent van de ondervraagden denkt daar anders over: door de sluiting van de bureaus zal het contact met de burgers afnemen (denkt 91 procent) en de hoeveelheid blauw op straat (62 procent).

Volgens de baas van de Nationale Politie, Gerard Bouman, is er sprake van overgangsproblemen. „De politie presteert beter dan ooit”, zei hij gisteren in het tv-programma Nieuwsuur.

Volgende maand komt minister Van der Steur (Veiligheid en Justitie, VVD) met een al in november vorig jaar toegezegd aanpassingsplan.