‘Fors meer wegenbelasting voor mensen met vieze diesels’

Vorig jaar bleek dat de schatkist sinds 2007 ruim 5 miljard euro is misgelopen door fiscale regelingen voor schone en zuinige auto’s. Die waren vaak zo aantrekkelijk dat er veel meer mensen dan verwacht aan deelnamen.
Vorig jaar bleek dat de schatkist sinds 2007 ruim 5 miljard euro is misgelopen door fiscale regelingen voor schone en zuinige auto’s. Die waren vaak zo aantrekkelijk dat er veel meer mensen dan verwacht aan deelnamen. Foto ANP / Koen Suyk

Automobilisten die rijden in een diesel die niet vanuit de fabriek al een roetfilter had, gaan fors meer wegenbelasting betalen. Ook veel leaserijders moeten rekening houden met hogere belastingen. Voor veel andere auto’s gaan de aanschafbelasting (bpm) en de motorrijtuigenbelasting omlaag.

Dat staat in een plan van staatssecretaris Eric Wiebes (Financiën) waar het kabinet binnenkort over spreekt. Bronnen bekend met het plan hebben berichtgeving hierover bij RTL Nieuws bevestigd. Volledige elektrische auto’s worden vrijgesteld van de motorrijtuigenbelasting. Eigenaren van hybride auto’s gaan meer betalen.

Wiebes wil het aantal bijtellingscategorieën terugbrengen van vijf naar twee. Dan blijven alleen een laag tarief van 4 procent over voor auto’s die geen schadelijke stoffen uitstoten en een hoog tarief van 22 procent voor alle andere leaseauto’s. Alle categorieën tussen de 4 en de 22 procent vervallen.

Schatkist liep miljarden mis voor regelingen

Wiebes had eerder al aangekondigd dat de autobelastingen op de schop gaan. Vorig jaar bleek dat de schatkist sinds 2007 ruim 5 miljard euro is misgelopen door fiscale regelingen voor schone en zuinige auto’s. Die waren vaak zo aantrekkelijk dat er veel meer mensen dan verwacht aan deelnamen. Het Nederlandse wagenpark is daardoor relatief schoon, maar voor de fiscus was het succes een tegenvaller. Wiebes wil dat nu meer in evenwicht brengen door de normen aan te scherpen.

Vandaag werd ook duidelijk dat de belastingplannen van het kabinet ten hoogste 65.000 nieuwe banen opleveren. Een reëlere verwachting is 35.000 tot 40.000 extra banen. Dat is fors lager dan de 100.000 nieuwe banen die het kabinet zich vorig jaar ten doel stelde bij een belastinghervorming. (ANP)