Eindelijk een hele film met Mikheel

Michiel Huisman (33) doet het goed in Hollywood. Hij speelde al in Game of Thrones en had ook bijrolletjes in films als Wild en World War Z. Nu heeft hij zijn eerste hoofdrol te pakken in The Age of Adaline.

‘Mikheel Houseman joins us now. Welcome.” Als een geroutineerd filmster schuift acteur Michiel Huisman aan bij presentator George Stephanopoulos in het Amerikaanse televisieprogramma Good Morning America. „Mijn vrouw en twee dochters zijn een beetje verliefd op je. Je veroorzaakt nogal wat jaloezie bij ons thuis”, biecht Stephanopoulos op aan zijn gast. Huisman is op bezoek voor de promotie van The Age of Adaline, de eerste Hollywoodfilm waarin hij een hoofdrol speelt.

De 33-jarige acteur, geboren in Amstelveen, vertrok zes jaar geleden stilletjes met zijn gezin naar de Verenigde Staten. Hij koos bewust voor het weglaten van het harde g-geluid in zijn voornaam en de letterlijke vertaling van zijn achternaam. Tijdens een kort promotiebezoek aan Nederland voor The Age of Adaline vertelt Huisman: „Op een gegeven moment moest iemand mij op een evenement in Amerika aankondigen. Toen dacht ik: ik moet nu bedenken hoe ik mijn naam voortaan uitspreek. Ik belde mijn spraakcoach op en zei: wat doen we?”

Dezelfde spraakcoach hielp Huisman een zo accentloos Engelse uitspraak te krijgen, dat hij in de afgelopen zes jaar een verscheidenheid aan bijrollen speelde in Amerikaanse televisieseries. Zijn personages veramerikaniseerden steeds meer. In de televisieserie Treme – over de gelijknamige historische muziekwijk in New Orleans – speelde hij nog vier seizoenen een Amsterdamse straatmuzikant, in Orphan Black al een Canadese techneut. In de fantasyhit Game of Thrones is hij te zien als de woeste strijder Daario Naharis. Zijn agenda is vol: in de komende jaren staan er vijf (internationale) films met Huisman in de hoofdrol op het programma.

In de zwijmelfilm The Age of Adaline is hij te zien als de filantropische multimiljonair Ellis Jones. Jones is de geliefde van Adaline Bowman (Blake Lively). Gebruik even je fantasie: als jonge vrouw krijgt Bowman in 1935 een ongeluk waardoor ze niet meer ouder wordt dan 29 jaar. Uit angst om als rariteit beschouwd te worden, slaat ze op de vlucht en woont ze nooit ergens langer dan een jaar. Net voor haar geplande, zoveelste verhuizing ontmoet ze Jones. Zijn inventieve pogingen om haar voor zich te winnen – denk aan een ‘boeket’ van boeken met bloementitels – doen haar twijfelen of ze opnieuw wil vluchten.

Opgelucht over eerste hoofdrol

Na voornamelijk bijrollen in Amerika te hebben gespeeld, is Huisman opgelucht over zijn eerste hoofdrol. „Dat maakt het natuurlijk ook enger. De verantwoordelijkheid ligt nu bij mij. Als de film niet goed is, word ik daarop afgerekend. Gelukkig vergeet ik tijdens het filmen vaak dat de film überhaupt nog uitkomt. Ik ben meer bezig met wat we op dat moment doen. Maar het is ook een verademing. Je krijgt veel meer tijd en ruimte om een rol neer te zetten, in plaats van in twee goede scènes.”

Wel moesten de producenten van de film nog worden overtuigd van Huismans kwaliteiten, toen regisseur Lee Toland Krieger met hem op de proppen kwam. Op uitnodiging van zijn agentschap bekeken ze aan de montagetafel in Los Angeles de eerste beelden van Huisman als Daario Naharis, waarna de rol van Jones voor hem was.

Ter inspiratie voor de rol van multimiljonair Jones, keek Huisman naar oude films met acteur Cary Grant. „Ik wilde dat Ellis het gevoel van een echte, ouderwetse heer uitstraalde. Ik wilde dat hij een oude ziel zou hebben. Waarom zou anders Adaline, die eruitziet als 29, maar eigenlijk 107 is, vallen voor deze man? Daarmee wil ik mijzelf natuurlijk niet vergelijken met iemand die zo geweldig is als Cary Grant.”

Met Blake Lively (Gossip Girl, Green Lantern) als geliefde en Harrison Ford (Indiana Jones, Star Wars) als vader, stond Huisman met grote namen op de set. De chemie tussen de filmgeliefden was er volgens Huisman ‘gewoon’, hoewel ze elkaar voor de opnames nog niet kenden. Het samenwerken met Ford bracht meer spanning met zich mee. „We waren drie weken aan het filmen. Iedereen had net een beetje zijn ritme gevonden, wist wat zijn of haar rol in de film was, toen Ford op de set verscheen. Alles lag weer open. Ik dacht eigenlijk dat iemand van dat kaliber een film als deze op de automatische piloot opnam, maar ik ben geïnspireerd door hoeveel tijd hij in het verhaal en het opnameproces investeerde. Hij eiste dat iedereen op scherp stond en vroeg tijdens repetities vaak: ‘Oké, maar waarom doe je het zo?’”

In Nederland zat hij vast

In Nederland had de acteur al een goedlopende carrière. Als zevenjarige begon Huisman met acteren in kinderfilm Ayan, over een jongen die samen met zijn hond een dag lang verzeild raakt in een fabriek voor onzinnig grotemensenwerk (zoals ‘de tijd in de gaten houden’). Met de opstandige Bart, die hij als tiener speelde in de televisieserie en film Costa! en zijn rol in de film Volle Maan, raakte hij echt bekend bij het grote publiek. Volwassen rollen speelde hij daarna in dramaseries als Meiden van de Wit, Bloedverwanten en De co-assistent. Voor zijn rol als Max in Phileine zegt sorry (2003) ontving hij zelfs een Gouden Kalf-nominatie. Zijn Nederlandse carrière sloot hij af met grote rollen in speelfilms als Floris, Johan en Zwartboek.

Toch wilde Huisman wat anders. „Ik wilde niet meer in Nederland filmen, omdat ik het gevoel had dat ik vastzat. De rollen die ik aangeboden kreeg, had ik al een paar keer gespeeld.” Een van zijn eerste grote kansen was een rol in de Britse televisiefilm Margot, waarin hij de Russische balletdanser Rudolf Noerejev speelt. Verder speelde hij in Britse films als Unmade Beds en The Young Victoria. In 2010 vertrok Huisman met zijn vrouw Tara Elders naar Amerika. „Ik wilde het veilige vangnet weghalen en niet meer gebonden zijn aan wat ik in Nederland deed.” Hoewel het plan was naar New York te gaan, werd de bestemming New Orleans toen Huisman in deze stad een rol aangeboden kreeg in Treme.

Huismans uiterlijk helpt natuurlijk ook. Hij verving Brad Pitt in de nieuwste reclame van modemerk Chanel, waarin hij een rol heeft naast topmodel Gisele Bündchen. In de film Wild gebruikte actrice Reese Witherspoon hem voor een kortstondige relatie, terwijl hij in Game of Thrones vaak in naaktscènes zit. „Ja, ik richt slachtpartijen aan in Games of Thrones en ik doe naakt. Is dat leuk? Nou ja, het hoort er een beetje bij.”

Voor zijn rol in Game of Thrones was Huisman niet echt een fan van fantasy. „De serie heeft dat veranderd. Wat mij aantrok in de rol is dat het de meest sexy verhaallijn van de serie is. Ik voer het leger aan van de drakenmoeder, die haar rijk probeert uit te breiden. Ik ben loyaal, maar daag haar ook uit en neem geen blad voor de mond. Dat is mooi om te spelen.”

Een terugkeer in een Nederlandse film sluit Huisman niet uit. „Maar dan moet het wel een vlammend script zijn, met een vlammende regisseur en een vlammende cast. Maar die zijn er gelukkig, ook in Nederland.”