VVD: aanbesteding Zuidasdok dubieus

De VVD-fractie in de Tweede Kamer heeft ernstige bedenkingen bij de manier waarop het infrastructuurproject Zuidasdok wordt aanbesteed en uitgevoerd.

Dat blijkt uit vragen die Kamerlid Barbara Visser naar minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en MIlieu, VVD) heeft gestuurd, nadat gisteren bekend werd dat de overheid meer risico’s naar zich zal toetrekken bij het omvangrijke project, waar twee consortia naar dingen.

Visser is kritisch over de ondergrens die de opdrachtgever gaat hanteren bij de aanbesteding – een minimale prijs waarmee bouwers zich in mogen inschrijven. „Het is aan de bouwsector om de prijs te bepalen. Kijk naar de taxibranche. Daar geldt ook een minimumtarief, en er is geen enkele taxichauffeur die daar onder gaat zitten”, reageert Visser.

Zuidasdok, de verbreding en ondertunneling van de A10 bij de Zuidas en de verbouwing van spoorstation Amsterdam Zuid, zal 1,9 miljard euro kosten en tien jaar duren. De bouwers hoeven niet voor te financieren, zoals laatste tijd gebruikelijk was. Daarmee ontbreken sterke financiële prikkels om het werk op tijd af te krijgen.

In ruil daarvoor gaan de opdrachtgevers – Rijkswaterstaat, ProRail en de gemeente Amsterdam – dichter op het werk zitten. Visser: „Niet de tucht van de markt, wel de warmte van de bouwkeet met een kop koffie. Heel gezellig, maar de overheid betaalt straks de extra kosten.”