While you were sleeping... in the US

Hulu deelt steeds hardere klappen uit aan Netflix

Foto AFP

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

De strijd tussen streamingdiensten Hulu en Netflix wordt harder, meldt The Wall Street Journal. Toen 21st Century Fox eerder dit jaar de online rechten voor hitserie Empire probeerde te verkopen, wilde Netflix deze alleen met korting afnemen. Het eerste seizoen van de serie was namelijk al bij Fox online gratis te kijken. Hulu zag zijn kans en bood meer dan Netflix.

Volgens de zakenkrant is Hulu in de strijd met Netflix meer dan bereid om tegemoet te komen aan de voorwaarden en eisen die ‘traditionele’ zender stellen.

Dat het Hulu de afgelopen maanden gelukt is om grote deals te sluiten met onder andere AMC Networks, Time Warner en FX Networks is overigens niet vreemd. De online streamingdienst is een joint venture van 21st Century Fox, Comcast en Walt Disney Co. Hoewel de relatie met deze maatschappijen niet altijd warm is, pompten zij de afgelopen paar jaar zo’n 750 miljoen dollar in Hulu om het beter te positioneren in de strijd tegen Netflix. Daardoor kan Hulu met abonnementen van zo’n acht dollar toch Seinfeld streamen (de rechten per aflevering ter waarde van zevenhonderdduizend dollar).

Volgens The Wall Street Journal zijn Amerikaanse televisiezenders steeds meer bereid om met Hulu samen te werken omdat zij bang zijn voor de invloed van Netflix. Hulu helpt hen namelijk om veel reclame te maken voor lopende televisieseries en op die manier kijkcijfers op te krikken.

Etsy zoekt de crowd op

Online marktplaats Etsy gaat zich wagen aan crowdfunding, schrijft CNBC. Het bedrijf, dat onlangs naar de beurs ging, wil de activiteiten uitbreiden naar financiering en productontwikkeling.

Bij Etsy verkopen onafhankelijke creatievelingen in eigen ingerichte online winkeltjes hun waren. Met het experimentele programma ‘Fund on Etsy’ wil het platform die makers helpen om nieuwe producten te ontwikkelen. Volgens een woordvoerder sluit deze functie naadloos aan bij de huidige activiteiten van zo´n twintig miljoen gebruikers op Etsy.

De crowdfunding op Etsy zorgt er volgens CNBC voor dat makers hun hele productieproces kunnen onderbrengen bij de online marktplaats. Het bedrijf op hun blog:

“We believe that crowdfunding on Etsy is a natural way for sellers to forge even more resonant connections with their existing communities and customer bases and to grow in ways that may not have been possible before”

De vraag die experts zich stellen is: kunnen de ideeën van creatievelingen bij Etsy via crowdfunding werkelijkheid worden. Of zijn zij beter af bij gevestigde platforms zoals Kickstarter?

Snapchat verdient aan McDonalds

Snapchat heeft eindelijk een manier gevonden om geld te verdienen zonder gebruikers tegen het harnas te jagen, meldt Techcrunch. Hoe? Met de in 2014 geïntroduceerde functie van geofilters.

Met geofilters kunnen Snapchat-gebruikers locaties toevoegen aan foto’s en video’s. Dit werd meteen een grote hit op de berichtendienst - waarvan de waarde op 15 miljard dollar geschat wordt - omdat het een leuke manier is om vrienden op de hoogte te houden waar bepaalde beelden gemaakt worden. Hoewel gebruikers nieuwe filters kunnen voorleggen aan Snapchat beperkt het bedrijf de beschikbaarheid.

Maar dat doet Snapchat niet bij bedrijven die daar grof geld voor willen neerleggen. Maandag werd McDonalds het eerste bedrijf dat een Snapchat campagne voerde met behulp van geofilters. Gebruikers kunnen sinds begin deze week bij foto’s in een van de veertienduizend McDonalds locaties in de Verenigde Staten een plaatslocatie toevoegen. De fastfoodketen doet werkelijk alles om klanten te trekken.