Vierkante ogen

Hoe jij tv kijkt en hoe dat verandert

beeld NRCQ

Steeds meer mediabedrijven werken aan een eigen videodienst. KPN kondigde bijvoorbeeld laatst haar eerste tv-serie aan. Wat betekent dit voor de kijker en hoeveel wordt er nog naar de televisie gekeken?

De industrie in acht graphics:

We kijken steeds meer tv

De Nederlander keek vorig jaar gemiddeld 200 minuten tv per dag. Ofwel 3 uur en 20 minuten. Volgens Stichting Kijkonderzoek is de kijktijd al jaren stabiel, voor Nederlanders van zes jaar en ouder. Een WK voetbal of de Olympische Spelen zorgen slechts voor een bescheiden piekje. Hoe verklaart dat dan de opkomst van online tv, de laatste jaren?

Ouderen kijken steeds meer, jongeren niet

De kijktijd is niet voor iedereen gelijk: ouderen kijken steeds meer, jongeren minder.

Vooral jongeren kijken non-lineair

Met name jongeren zijn veel meer online en non-lineair gaan kijken. Dat wil zeggen: zij kijken naar streamingdiensten als Netflix, terugkijksites als NPO Gemist en RTL XL, en natuurlijk YouTube.

Bureau Telecompaper gaat verder. Jongeren onder de 20 zouden meer tijd spenderen aan de consumptie van non-lineaire videocontent (online, download of dvd) dan aan traditionele tv-kanalen.

114 minuten per week online

Volgens het onderzoek Trends in digitale media van bureau GfK (december 2014) keek de Nederlander van 13 jaar en ouder gemiddeld 114 minuten per week online tv. Een jaar eerder was dat nog 97 minuten per week. Dat lijkt weinig, maar het is een gemiddelde over alle leeftijden, filmpjes online zijn vaak kort en Netflix was hier nog maar net begonnen. De laptop is het populairste apparaat om mee te kijken:

YouTube is het populairst…

YouTube van Google is de meest gebruikte videodienst in Nederland, aldus het GfK in hetzelfde onderzoeksrapport. Van de Nederlanders van dertien en ouder bezoekt 57 procent YouTube regelmatig.

…maar Netflix heeft de meeste abonnees

Aan het eind van dit jaar heeft Netflix naar schatting 70 miljoen abonnees wereldwijd. Ruim 43 miljoen Amerikaanse huishoudens zijn lid, buiten de VS gaat het om ruim 26 miljoen betalende klanten. Over Nederland wil Netflix niets zeggen. Onderzoeksbureau Telecompaper schat dat hier 865.000 Netflix-abonnees zijn (vierde kwartaal 2014):

Een kwart van de Nederlandse Netflix-kijkers zat overigens nog in de gratis proefperiode van een maand. Bij Netflix heeft 4 op de 10 abonnees ook een abonnement op een van de andere zenders/diensten. Volgens Telecompaper hebben meer jongeren een Netflix-abonnement dan ouderen. Het blijkt ook meer iets voor rijke dan arme kijkers.

Volgens de Marktmonitor Video on Demand in Nederland (eind 2014), een publicatie van de branche zelf, kijken video-on-demand-abonnees gemiddeld 3 films en 6 afleveringen van een serie per maand. Begin 2014 was dat nog 2 films en 3 afleveringen.

Vanaf dit jaar meer geld in digitale video dan fysieke

Hoeveel geld wordt verdiend met video-on-demand in Nederland is onduidelijk. Analisten van PwC schrijven in de Nederlandse editie van hun Entertainment & Media Outlook 2014-2018 dat dit jaar circa 144 miljoen euro wordt verdiend met ‘digital home video’. Het grootste deel (89 procent) gaat naar kabelmaatschappijen via het tv-abonnement. VOD en streaming-diensten zijn dit jaar goed voor 16 miljoen euro, aldus PwC.

Het bedrijf schat dat volgend jaar voor het eerst meer wordt verdiend met digitale video dan met verkoop en verhuur van fysieke beelddragers (dvd).

plot