While you were sleeping... in Asia

Betaalbaar leven in Tokio. Dat kan tegenwoordig.

Foto iStock

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Leven in een schoenendoos. Hooguit eens per maand uit eten. En heel zuinig zijn. Jarenlang gold dat als de levensstijl van veel buitenlanders in Tokio. Want de Japanse hoofdstad mocht dan razend interessant zijn, Tokio was ook krankzinnig duur.

Maar daar komt verandering in, schrijft de Financial Times vandaag. Tokio behoort niet meer tot de tien duurste steden om te leven als expat, blijkt uit een  onderzoek van consultancy Mercer.

De belangrijkste reden dat Tokio in het afgelopen jaar op de elfde plek van duurste steden belandde, was de koers van de yen die weggleed ten opzichte van de dollar. De duurste stad wereldwijd om te wonen volgens Mercer is Luanda, de hoofdstad van Angola. Een tweekamerappartement kost je daar 6.800 dollar per maand. Hongkong staat op twee, Zürich op drie en Singapore op vier.

India heeft mooie malls, maar weinig shoppers.

Lege winkels, donkere gangen, gesloten rolluiken. Als je The Wall Street Journal moet geloven zien Indiase winkelcentra, gebouwd om juist de opkomende middenklasse te verleiden te shoppen, er zo uit.

Het is zo erg gesteld dat de Dreams Mall in een buitenwijk van Mumbai de gangen maar verhuurt als trouwlocatie. Winkelen wordt er toch niet gedaan.

Gedreven door dure rapporten van dure accountants als McKinsey bouwden ontwikkelaars grote en luxe winkelcentra. Gauw zal de middenklasse ruim 400 miljoen Indiërs bevatten, voorspelden de consultants. Maar wat blijkt? Deel uitmaken van de middenklasse betekent nog niet dat mensen genoeg geld ter beschikking hebben om lekker te shoppen in een winkelpaleis, schrijft de zakenkrant.

Foxconn wil mensachtige robots gaan bouwen

Foxconn, het bedrijf waar iPhones worden gemaakt en dat bekend werd toen meerdere medewerkers in korte tijd zelfmoord pleegden, wil robots bouwen die erg op mensen lijken.

Het Taiwanese bedrijf heeft daarvoor een samenwerkingsverband afgesloten met de Japanse SoftBank, schrijft de Nikkei Asian Review.

Softbank haalde eerder de media met Pepper, een robot die kan inspelen op menselijke emotie. Nu willen de twee bedrijven robots op grotere schaal produceren. Het doel volgens de Japanse krant is om tienduizend mensachtige robots per jaar te bouwen.