Eigen series

Waarom KPN steeds meer een mediabedrijf wordt

KPN stapt in de series, en dat is waarschijnlijk nog maar het begin. Het telecombedrijf wordt steeds meer een mediabedrijf. Waarom? Drie redenen.

1. Lineair tv kijken is uit

Oftewel gewoon ouderwets de tv aanzetten en kijken wat er is, steeds minder (jonge) mensen doen het nog. Dat komt vooral door het snel groeiende aanbod van on demand streamingdiensten zoals Netflix. Dit weekend kondigde het Chinese Alibaba een Netflix-concurrent aan. De publieke omroep komt met de nieuwe betaal-app NPO Plus. Elke minuut dat een kijker op Netflix of op NPO Plus zit, kan hij niet kijken naar de tv-diensten van KPN.

Zie daar ook de verklaring voor het feit dat een telecombedrijf ineens series gaat maken. Netflix is een grote concurrent voor gewoon tv-kijken, via bijvoorbeeld een abonnement van KPN.

2. Kabelknippen is in

Wat ook meespeelt is de angst voor kabelknippen: het opzeggen van tv-abonnementen. Dat gebeurt in Nederland nog maar mondjesmaat, maar de alternatieve mogelijkheden nemen toe. Je hebt geen televisieabonnement nodig om via apps naar de publieke omroep te kijken. RTL kun je nu nog wel alleen lineair kijken met een abonnement. Maar het is een kwestie van tijd voordat ook dat mediabedrijf de tv-aanbieders als KPN en Ziggo overslaat en direct via apps zijn diensten aanbiedt. En KPN wil meer doen dan alleen de kabels en de mobiele verbindingen leggen waarmee vervolgens allerlei andere bedrijven geld kunnen verdienen.

Daarom is het al langer bezig met eigen inhoud en tv-diensten. Het kondigde eerder de streaming-app Play aan, die ook bedoeld is voor mensen zonder KPN-abonnement. Het bedrijf werkt samen met de Eredivisie voor rechten op bepaalde sportuitzendingen, en met concertorganisatoren Mojo en het Amsterdam Dance Event voor het uitzenden van eigen muziekprogramma’s. Het wordt zo steeds meer een mediabedrijf.

3. De anderen doen het ook

Ook de oude vertrouwde concurrenten van KPN kiezen voor deze strategie. Liberty Global, het moederbedrijf van Ziggo en UPC, heeft het laatste jaar grote deals gesloten over uitzendrechten van racesporten. Vodafone heeft in thuisland Groot-Brittannië een overeenkomst met tv-aanbieder SkySports. De Amerikaanse branchegenoot Verizon maakte vorige maand bekend dat het AOL overneemt, het moederbedrijf van de populaire websites Huffington Post en TechCrunch. Dat is een beetje alsof KPN bijvoorbeeld de Telegraaf Media Groep (TMG) of RTL zou overnemen.

Voor dat soort overnames heeft KPN nog geen plannen, zegt commercieel directeur Frank van der Post. “We sluiten juist partnerschappen met gespecialiseerde bedrijven. Die hebben verstand van het produceren van content.” Maar de markt is duidelijk snel aan het veranderen.