House of Cards, maar dan in Brussel

Het telecombedrijf gaat een eigen ‘exclusieve’ tv-serie maken voor abonnees. Want dat is de manier om klanten te binden.

Het Europees parlement: locatie van de nieuwe dramaserie Brussel.
Het Europees parlement: locatie van de nieuwe dramaserie Brussel. Foto Thinkstock

Trots presenteerde KPN gisteren zijn nieuwste medewerker: Leon de Winter. De schrijver gaat in opdracht van telecombedrijf KPN een televisieserie maken: Brussel genaamd. Een serie over macht en intriges in de Brusselse politiek, vanuit het perspectief van een Neelie Kroes-achtige hoofdpersoon.

De serie wordt geproduceerd door het kersverse fusiebedrijf Endemol Shine. Hij verschijnt pas eind 2016, maar het promofilmpje dat gister aan journalisten werd getoond, deed al wat House of Cards-achtig aan.

De vergelijking met House of Cards kan op meer manieren gemaakt worden. Ook die serie is namelijk niet traditioneel gemaakt voor tv of dvd, maar in opdracht van Netflix. En laat die streaming-app nou net een grote concurrent zijn voor gewoon tv-kijken, via bijvoorbeeld een abonnement van KPN.

„We zien de groei van lineair tv-kijken dalen”, zegt commercieel directeur Frank van der Post. Zie daar ook de verklaring voor het feit dat een telecombedrijf ineens series gaat maken. De Nederlander kijkt overigens nog steeds ruim drie uur per dag lineair (volgens het programmaboekje) televisie. De kijktijd is al een aantal jaar ongeveer stabiel.

Ondertussen groeit het aanbod van streamingdiensten zoals Netflix. Dit weekend kondigde het Chinese Alibaba een Netflix-concurrent aan. De publieke omroep komt met de nieuwe betaal-app NPO Plus. Een minuut dat een kijker op Netflix of op NPO Plus zit, kan hij niet tegelijk besteden aan de tv-diensten van KPN. Vandaar dat het telecombedrijf inhoud gaat produceren om de kijker bij zijn eigen diensten te houden. Abonnees hoeven voor de serie niet extra te betalen.

Wie wil nog een tv-abonnement?

Wat ook meespeelt is de angst voor kabelknippen: het opzeggen van tv-abonnementen. Dat gebeurt in Nederland nog maar mondjesmaat, maar de mogelijkheden nemen toe. Je hebt nu al geen televisieabonnement meer nodig om via apps naar de publieke omroep te kijken. RTL kun je nu nog wel alleen lineair kijken met een abonnement, maar het is een kwestie van tijd voordat ook RTL tv-aanbieders als KPN en Ziggo overslaat en direct via apps zijn diensten aanbiedt. En KPN wil meer doen dan alleen de kabels en de mobiele verbindingen leggen waarmee vervolgens allerlei andere bedrijven geld kunnen verdienen.

Daarom is KPN al langer bezig met eigen inhoud en tv-diensten. Het kondigde eerder de streaming-app Play aan, die ook bedoeld is voor mensen zonder KPN-abonnement. Het bedrijf werkt samen met de Eredivisie voor rechten op bepaalde sportuitzendingen, en met concertorganisatoren Mojo en het Amsterdam Dance Event voor het uitzenden van eigen muziekprogramma’s. KPN wordt zo steeds meer een mediabedrijf.

Ook de oude vertrouwde concurrenten van KPN kiezen voor deze strategie. Liberty Global, het moederbedrijf van Ziggo en UPC, heeft het laatste jaar grote deals gesloten over uitzendrechten van racesporten. Vodafone heeft in thuisland Groot-Brittannië een overeenkomst met tv-aanbieder SkySports. De Amerikaanse branchegenoot Verizon maakte vorige maand bekend dat het AOL overneemt, het moederbedrijf van de populaire websites Huffington Post en TechCrunch. Dat is een beetje alsof KPN bijvoorbeeld de Telegraaf Media Groep (TMG) of RTL zou overnemen.

Voor dat soort overnames heeft KPN nog geen plannen, zegt Van der Post. „We sluiten juist partnerschappen met gespecialiseerde bedrijven. Die hebben verstand van het produceren van content.” En die markt is duidelijk snel aan het veranderen.