Het vijfde seizoen van Game of Thrones was best saai (en gruwelijk)

Foto: AP Photo/HBO

De laatste aflevering van #GOT (Game of Thrones) is gisteren in Nederland uitgezonden. In de VS waren fans toen al 24 uur in shock dat er wéér een publiekslieveling was afgeslacht. Op Twitter spraken sommigen zelfs over het verlaten van de serie. Drie fanredacteuren van nrc.nl over het vijfde seizoen. Met spoilers.

Doodsaai, zeiden sommige fans over het vijfde seizoen. Het was niet de eerste keer dat Game of Thrones op gang moest komen, maar het kabbelde deze keer wel erg lang voort. Kwam het doordat de tv-serie de boeken van George R.R. Martin heeft ingehaald? Of dat er te veel hoofdpersonen zijn gesneuveld?

Het was ook het seizoen waarin steeds meer vraagtekens werden geplaatst bij het expliciete geweld. Een kind op de brandstapel, een gruwelijke verkrachtingsscène, het ging te ver volgens sommige critici. Tijd voor een terugblik met het fraaie en minder fraaie van #GoT.

Philippus Zandstra heeft liefde voor: Bronn

Ik hoopte dit seizoen op een aflevering waarin alle families even normaal zouden doen en onder leiding van Martine Bijl cake gaan bakken in een partytent op een frisgroen grasveld. Dat er even niet gemoord of verkracht zou worden en dat het enige wat Carice verbrandt een muffin is. Maar totdat Heel Westeros Bakt door Omroep MAX wordt uitgezonden moeten we het met iets anders doen voor de lichtheid. En dat is Bronn.

Bronn is namelijk verliefd. Het meest pragmatische karakter uit de serie - alles voor geld en een fatsoenlijk kasteel - heeft de ware liefde gevonden. Geen suffe prinses, maar de krijger Tyene die op een vreemde manier valt voor diens openingszin:

De chemie tussen Bronn en zijn Sand Snake maken de doodsaaie verhaallijn over hem en Jaime die naar het exotische Dorne reizen nog enigszins draaglijk. De huurling wordt door Tyene vergiftigd en krijgt pas het serum als hij verklaart dat ze de mooiste vrouw ooit is. Het geflirt gaat door en eindigt tijdens het afscheid aan zee in een beet in zijn nek.

Wij weten: die twee zijn verliefd.

Geen liefde voor: Petyr ‘Littlefinger’ Baelish
Ik was lange tijd geïntrigeerd door bordeelhouder Petyr Baelish. Baelish’ sluwe streken en amorele houding worden alleen geëvenaard door zijn machtshonger. Leefde Macchiavelli in Westeros dan had hij Il Principe op Littlefinger gebaseerd.

Aan het einde van seizoen 4 leken Baelish en Sansa Starke voorbestemd om een machtskoppel te worden, maar dat is dus niet het geval. Baelish is zó amoreel dat hij eerst Sansa versiert en haar vervolgens uitlevert aan de beestachtige Ramsay Snow, sorry, Bolton.


Er is al heel veel geschreven over de scene waarin Ramsay zich vergrijpt aan Sansa Starke terwijl Theon Greyjoy moet toekijken. Was het nodig? Zat Sansa immers al niet genoeg in de slachtofferrol en was het al niet duidelijk dat Bolton een loeder is? Discussie genoeg, en het was inderdaad een van de meest nare scenes van dit seizoen. Zelfs van de serie, besef ik nu.

Maar waar Ramsay een psychopaat is en handelt naar zijn perverse impulsen, doet Baelish dat voor een groter plan, waarin alles op delicate wijze met elkaar is verbonden. Kil, rationeel denken dus. Dat het uitleveren van Sansa, die uitgroeide van naïef kind tot een sterke vrouw, aan een monster als Ramsay in dat plan past, doet beseffen hoe beestachtig Littlefinger pas is.

Gejuicht bij: Mastodon
Game of Thrones heeft een traditie dat bekende muzikanten plotseling opduiken. Bij de Red Wedding zat de drummer van Coldplay in de bruiloftsband en bij de Purple Wedding Jonsí van Sigur Ros. Dit seizoen overtroffen de makers zichzelf bij de slag tussen de White Walkers en de Wildlings. Wie kun je immers beter casten als een stel noordelijke woestelingen dan de verwilderde metalheads van Mastodon?

Weggekeken bij:
Telt in slaap vallen ook als wegkijken? Dit was het saaiste seizoen tot nu toe. Tot aan de slag tegen de White Walkers leek het maar niet op te schieten. Constant draaide het om verhaallijnen waarin twee tegenpolen met elkaar door de wildernis lopen: Jamie en Bronn, Jorah en Tyrion, Brienne en Podrick. Daarnaast lag het tempo te laag.

Nee, pas bij de achtste aflevering werd het eens interessant. En eerlijk is eerlijk, die laatste scene was dan wel weer adembenemend.

Wat er volgend seizoen moet gebeuren:
Hodor.

Anouk Eigenraam heeft liefde voor: Tyrion Lannister

Hij is klein en lelijk, maar Tyrion is een survivor die allerminst last heeft van een Calimero-complex. De dwerg die door zijn vader en zus Cersei meer werd getolereerd dan geaccepteerd weet zich met humor, politiek inzicht en zijn vlotte babbel - ‘It’s not easy being drunk all the time’ - aflevering na aflevering wonderbaarlijk genoeg te handhaven.

Dit seizoen overleeft hij de vlucht naar Mereen en weet in de gunst te komen bij Daenerys. Nu zij met haar draak een stukje is gaan vliegen, Jorah en Daario haar gaan zoeken, moet hij plots Mereen besturen.

Het zou me niet verbazen dat als hij straks samen met Daenerys oprukt naar King’s Landing hij persoonlijk ook nog zijn zusje Cersei aan zijn kleine zwaard rijgt. Vorig seizoen had hij tot ieders verrassing in een Shakespeariaanse scene zijn vader immers al vermoord op het toilet omdat die hem eerder bijna ter dood liet veroordelen. En ook zijn minnares bracht hij om zeep na haar verraad. Vlak kleine mannen met compensatiedrang nooit uit.

Geen liefde voor: Melisandre
Nee, dit is geen kwestie van simpele jaloezie op Carice, al is ze natuurlijk onuitstaanbaar mooi. Jon Snow wist haar met een uiterste mentale krachtsinspanning nog van zijn lijf te houden, ongetwijfeld door te denken aan zijn to-do-lijstje van Wildlings redden, kantoorpolitiek bij de Night’s Watch en Whitewalkers afmaken.

Maar de priesteres en minnares wist met haar lijf en zwarte kunsten Stannis Baratheon wel van begin af aan voor haar te winnen en te overtuigen van zijn capaciteiten om de IJzeren Troon te veroveren. En dus luisterde Stannis niet meer naar de managementadviezen van zijn naaste adviseur, die een stuk meer verstand had van oorlogvoeren dan de roodharige (die geen ondergoed draagt onder haar lange jurken, zo leerden we dit seizoen ook).

Melisandre wist Stannis aanvankelijk een paar overwinningen te brengen. Maar helaas bleek haar Lord of the Light toch niet het grote licht waarvoor ze het hield en werd zijn inmiddels al danig gedecimeerd legertje voor de poorten van Winterfell genadeloos in de pan gehakt. Exit Stannis. De hooghartige priesteres had niet meer door de mand kunnen vallen. De vraag is wat ze nu zal doen/kan doen nu ze ontmaskerd is als kwakzalver. Al kan ze natuurlijk altijd nog haar parka uittrekken.

Gejuicht bij: eh ja, waarbij eigenlijk
Slate schreef deze week dat dit seizoen van GOT het seizoen van de ‘momenten’ was en dat was eigenlijk best een accurate omschrijving. Zeker, er waren een aantal spannende scenes, maar overall was het best wel een saai seizoen. Een van de mogelijke verklaringen zou kunnen zijn dat het boek op is en de scenarioschrijvers nu dus echt moeten putten uit hun eigen fantasie, dat blijkt dan misschien toch lastig te zijn.

Wat ook kan: doordat elk seizoen een paar hoofdrolspelers worden afgeslacht, neemt ook het aantal verhaallijnen af. Dat zou weinig goeds beloven voor het volgende seizoen.

Weggekeken bij: de verbranding van Shireen, de dochter van Stannis.
Dat Stannis een man van weinig scrupules is, werd al duidelijk toen hij met hekserij zijn eigen broer in een eerder seizoen omlegde. Maar dat hij in zijn nietsontziende, blinde ambitie zelfs bereid was om zijn bloedeigen dochter levend te laten verbranden omdat ze volgens MeliJomanda zijn succes in de weg zou staan, nadat hij haar eerst nog even over haar haren geaaid had en gezegd hoeveel hij van haar hield; en de haan kraaide drie keer. Bah. Misselijk mannetje, schudde ik met mijn vuist voor het scherm.


Met dank aan de steile Brienne komt hij gelukkig nooit meer terug. Overigens was haar moeder niet veel beter. Al kwam die nog tot inkeer toen haar dochter begon te schreeuwen. Alsof het toen pas tot haar doordrong dat haar dochter in de hens stond. ‘Och, gut, ja toch wel zielig’. Met zulke ouders heb je geen vijanden nodig. Zelfs een opvoedcursus van de kinderbescherming had hier weinig uitgericht.

Wat er volgend seizoen moet gebeuren:
Dat Sansa Stark nu eindelijk eens doorpakt; kom op meid, je bent nog geen schim van je moeder en je zusje Arya speelt je finaal van het scherm. Doe iets, met mimiek desnoods. Maar ook: dat die enge sekteleden van The Sons of the Harpy en The High Sparrow (kunnen de schrijvers voor eventuele andere fanatieke groepjes met iets minder mafkezigere namen komen?) massaal in zee worden gedreven door wie dan ook. De verhaallijnen doen gekunsteld aan, worden eindeloos uitgespannen, maar het is allemaal weinig uitgewerkt. Hup weg ermee. Kan iemand die twee draken bevrijden uit hun kerker? Ze hebben honger.

Alex van der Hulst heeft liefde voor: Ramsay Snow/Bolton

Nee, ik ben geen gevoelloze, sadistische psychopaat wat onze Ramsay natuurlijk wel is. Maar er gebeurt tenminste iets als die idiote grijns in het beeld verschijnt. De ultieme sadist zorgt voor spanning in de dit seizoen soms wel erg saaie verhaallijnen. Zeg nou zelf, als het ettertje opduikt grijp je gelijk naar een kussen om voor je gezicht te houden, heel wat beter dan dat eeuwige gezever in Meereen of de traagheid van Braavos.

En zeg nou zelf, Theon vroeg er toch om, met zijn getril en zijn gekruip. Leuk dat ie eindelijk weer wat ruggengraat toont, maar de oorlog win je er niet mee. Ramsay gaan we komend seizoen nog hard nodig hebben voor wat actie.

Geen liefde voor: Jon Snow
For the Night’s Watch. En hoppa, daar schoven de messen door Jon Snow heen. Dat zat er aan te komen, met dat verraderlijke stelletje daar. Zou het dan echt zo zijn dat we eindelijk van dat huilgezicht af zijn? Er ging al een golf van ontzetting door bakvissenland. Ik vrees dat ie straks gewoon weer opstaat. Met dank aan Melisandre en haar voorspellingen die nog slechter zijn dan die van Piet Paulusma. Die laatste offert er tenminste geen Sneekse dames voor op (voor zover wij weten dan hè). Goeie kans dat Jon Snow daarna bij haar in het krijt staat. Beter staat ie dus maar niet op.

Gejuicht bij: Shame, shame, shame, shame, shame, Shame On You!
Sinds gisteren heb ik de discohit van Shirley & Company in mijn hoofd, of moeten we het nu Cersei & Company noemen? Bepaald sympathiek is ze natuurlijk niet, maar had ze dit verdiend? Misschien wel, maar het gaat me er vooral om dat het dé scène van de slotaflevering was. Knap hoe lang de makers het hebben laten duren.


De kruisgang (in dit geval zonder houten kruis, al valt de benaming dubbelzinnig uit te leggen) van Cersei moet haast wel tot een wraakoefening van ongekende omvang leiden. Bij de vogeltelling volgend jaar is er geen mus meer te vinden in Kings Landing. Zeker niet met die Frankenstein die in de Rode Burcht in elkaar is geknutseld. Er is komend seizoen heel wat af te rekenen.

Niet een kleine rekening, nee, de schuld van de Grieken is nog niks bij de rekening die in Game of Thrones open staat.

Weggekeken bij:
Dat gedoe in Braavos gaat me echt te ver. A man is bored. Pittig meisje hoor die Arya, maar bij die many faced God, met zijn carnavalswinkel vol maskers moet ze maar wegblijven. Het is toch ook een onbegrijpelijke verhaallijn. Waarom moeten al die mensen dood. En waarom moet Arya zo’n boeddhist worden die haar eigen karakter opheft? Ik snap er niks meer van, ook niet dat ze nu blind is, of keek ze naar binnen? Echt, tijd om even te gaan plassen als a man weer gaat zeveren.

Wat er volgend seizoen moet gebeuren?
Wat meer spanning. Dit seizoen viel uiteindelijk toch wat tegen. Het was een seizoen van momenten en heel veel opvulling. Als je zoveel voorwerk doet als in dit seizoen, moet er ook een moment van oogsten komen. Hopelijk volgend jaar maar weer dan. O en mensen moeten ook stoppen met zeuren dat Game of Thrones te ver gaat. Je gaat toch ook niet schrijven: gaat IS te ver? Het is een verhaallijn, en het is zoals het is.

Overigens, de musical van Coldplay al gezien?