While you were sleeping... in the US

Facebook wil meer van jouw foto’s delen

Foto Reuters

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Ken je dat luxeprobleem? Je wilt foto’s delen met je vrienden, maar niet met allemaal. Daar heeft Facebook wat op gevonden: de nieuwe fotodeel-app Moments.

Volgens The Verge kun je er privé foto’s (dus niet: privéfoto’s) mee delen. Stel, je wilt na een bedrijfsfeestje foto’s delen met collega’s. Maar niet met je baas of die vervelende secretaresse. Dan maak je met Moments een zelfgekozen netwerkje aan. Facebook selecteert de foto’s voor je met behulp van gezichtsherkenning. De door jou gekozen vrienden kunnen die bekijken in een privé fotostream. Andersom kun je door op je eigen naam te klikken foto’s zien die collega’s tijdens dat feest van jou hebben gemaakt.

Het is natuurlijk handig als je vrienden die app ook gebruiken. Maar Facebook Messenger geeft voor het gemak een melding als er foto’s klaarstaan in Moments. De app is er voor iOS en Android. Nu niet meteen gaan zoeken in de appstore, Moments is namelijk alleen voor Amerikanen beschikbaar. De kans is groot dat dat binnenkort verandert.

Is de beschrijving je wat te vaag? Facebook maakte dit flashy filmpje van Moments in actie.

Moments from Facebook on Vimeo.

Gezocht: ideeën voor Elon Musk

Weet je nog dat Elon Musk zijn futuristische transportconcept presenteerde? Dat is alweer twee jaar geleden. De Tesla bestuursvoorzitter had toen geen tijd om van zijn idee een echt transportmiddel te maken. Hij wil zijn plan alsnog doorzetten. Met The SpaceX Hyperloop Pod Competition krijgen studenten en ingenieurs de kans ideeën in te sturen.

Even terug naar 2013. Toen kwam Musk met het plan een niet-vervuilend, supersnel transportsysteem te ontwikkelingen. Zijn idee kreeg de naam Hyperloop. Het transportsysteem moet passagierscapsules door een netwerk van luchtdrukbuizen vervoeren en kan reizen met snelheden tot 1.000 kilometer per uur. Maar Musk had het een beetje druk, dus werd het akelig stil rondom zijn idee. Daar moet dankzij de wedstrijd verandering in komen, schrijft The New York Times. Opgeven kan tot half september.

GoDaddy-directeur maakt golfclubs voor topsegment

Bob Parsons is gek op golf. Zo gek, dat de bestuursvoorzitter van GoDaddy het nieuwe bedrijf XtremeGolf oprichtte. Zijn doel is simpel: de beste golfclubs ter wereld maken. Geld speelt daarbij geen rol, schrijft Bloomberg.

“De mensen waar ik me op richt schrijven blindelings een cheque van 500 dollar uit, als het ze helpt hun spel te verbeteren. Ik bedien een golfsegment dat nog niet bediend wordt door andere bedrijven.”

Dat met die cheque is handig, want de zogenoemde PXG-clubs van Parsons zijn niet goedkoop. 300 dollar (266 euro) voor een ijzer en 700 dollar (621 euro) voor een driver. Gemiddeld 200 dollar (177 euro) meer per club dan andere merken. Een A 14-club set kost rond de 5000 dollar (4432 euro). Ter vergelijking: de duurste set van Callaway kost 2700 dollar (2393 euro).

Parsons is volgens Bloomberg een golffanaat. Twee jaar geleden legde hij nog 600.000 dollar (531.867 euro) neer voor de privéclub Scottsdale National in Arizona. De PXG-clubs worden bij een aantal geselecteerde retailers verkocht. De bedoeling is dat er ook een onlineshop komt.