While you were sleeping... in Asia

Unilever verrast door Chinese shoppers die steeds meer online kopen

Foto iStock

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Dat hadden ze niet gedacht bij Unilever. Chinese consumenten laten supermarkten voor wat ze zijn en kopen steeds vaker hun zeepjes, soepen, waspoeders en andere producten via het internet. Waar in 2007 46 miljoen Chinezen via het internet winkelden, zijn dat er inmiddels 461 miljoen ofwel een derde van de bevolking. Buitenlandse levensmiddelenfabrikanten zagen dit niet aankomen, hebben hun marketing en verkoop er niet goed genoeg op ingericht en verliezen daardoor terrein, meldt The Wall Street Journal.

Unilever heeft nu al twee keer in korte tijd aangekondigd dat de verkoop in China met 20 procent zal dalen, schrijft de krant. Unilever geeft zelf de slechte Chinese economie de schuld, maar volgens de zakenkrant was het Brits-Nederlandse bedrijf ook te laat met de switch naar onlineverkopen.

Unilever is zeker niet het eerste buitenlandse bedrijf dat hinder ondervindt. Metro AG (Media Mart) trok zich in 2013 al terug uit China na tegenvallende resultaten, Best Buy deed dat vorig jaar. Walmart heeft de ambities in China getemperd. Allemaal beseffen ze dat Chinezen niet meer in winkels maar via het internet kopen.

MasterCard en Visa willen naar China maar dat is niet eenvoudig

Goed nieuws en slecht nieuws voor de twee grote Amerikaanse creditkaartmaatschappijen. Het goede nieuws is dat ze vanaf begin deze maand in China een vergunning kunnen krijgen om hun diensten aan te bieden. Jarenlang hield de Chinese Volksbank buitenlandse creditkaartmaatschappijen effectief buiten de deur. Dat schrijft de Financial Times vandaag.

Het slechte nieuws is dat de Chinese Volksbank eist dat Visa en MasterCard voldoen aan technische eisen die zo radicaal anders zijn dan internationale standaarden dat het voor de twee bedrijven moeilijk is om daadwerkelijk de markt op te gaan.

Het is niet voor het eerst dat China via technische standaarden de markt half op slot houdt. Zo eiste toezichthouders aanvankelijk dat draadloos internet aan de Wapi-standaard ging voldoen, terwijl tech-bedrijven wereldwijd hun apparatuur met de Wifi-standaard maakten. Pas na grote klachten en druk van tech-bedrijven wereldwijd besloot China ook over te gaan op Wifi.

China gaat EU-potjes met miljarden euro’s spekken

Terwijl Europa angstig kijkt naar een mogelijk Grieks uittreden uit de euro en nadenkt over de gevolgen van een Brits exit uit de gehele unie, gelooft China kennelijk wel in Europese eenwording. China zal miljarden euro’s in een nieuw EU-infrastructuurfonds stoppen. Dat blijkt uit een eerste versie van een gezamenlijk verklaring die in handen is van persbureau Reuters.

Hoeveel China geeft is niet duidelijk, volgens een anonieme diplomaat zal het bedrag in de miljarden euro’s lopen. Het geld zal terechtkomt in het zogenoemde European Fund for Strategic Investment (EFSI) dat vorig jaar door Jean-Claude Juncker, president van de Europese Commissie, in het leven is geroepen. China zou willen dat het geld vooral uitgegeven wordt voor telecom- en technologieprojecten.

Frankrijk, Duitsland, Italië en Polen zullen in totaal acht miljard euro bijdragen. Ontwikkelingsbanken en private investeerders kunnen ook meedoen. De 28 EU-lidstaten hebben plannen voor projecten ingediend die gezamenlijk meer dan 1.300 miljard euro zouden kosten om uit te voeren.

De Chinese investering is eigenlijk geen verrassing. China is bezig een internationaal economisch beleid op te tuigen, waar grote investeringen in Latijns-Amerika en de oprichting van de Aziatische Infrastructuur- en Investeringsbank eveneens deel van uitmaken.