Pinkpoppraat: Avicii saai, Hollands glorie en Bohemian Rhapsody

Headliner en afsluiter van de zaterdag: Robbie Williams op Pinkpop.
Headliner en afsluiter van de zaterdag: Robbie Williams op Pinkpop. Foto NRC / Andreas Terlaak

Vrijdag 12 tot en met zondag 14 juni vindt de 46e editie van Pinkpop plaats. Onze NRC-muziekrecensent Amanda Kuyper is het hele weekend op het festival. We bellen elke dag met haar over de hoogtepunten. Vandaag: Avicii viel ontzettend tegen, de Nederlandse bands deden het goed en Robbie Williams liet heel Pinkpop ‘Bohemian Rhapsody’ zingen.

Goedemorgen Amanda! Gisteren was softrockpopdag met acts als The Script, Magic! en Sheppard. Maar ook ontzettend veel Nederlanders: Anouk, Dotan, Kensington. Wat vond je?

Gisteren sloeg Hollands glorie de klok, en het was muzikaal een hele milde dag. Ik heb Anouk gezien, ze revancheerde zich van haar matige shows in de Ziggo Dome. De band was hechter, ze zong beter, maar ze was nog duidelijk niet in vorm. Dat zei ze zelf ook. Normaal gesproken bereidt ze zich met een haast Spartaans trainingsregime voor op optredens. Op een gegeven moment maakte ze een wissel in de setlist, en koos ze na uptempo ‘Jerusalem’ voor het rustigere ‘Lost’. Dat kostte haar minder energie, legde ze uit, en zong ze heel mooi. Ze verontschuldigde zich naar het publiek en zei: “Is dat dikke lijf toch nog ergens goed voor.” Anoukhumor.

Anouk zingt ‘Nobody’s Wife’ op Pinkpop:

Hoe verging het de andere Nederlandse acts?

Er stonden veel bands op de Pinkpopdag voor wie dit optreden een kroon op een heel mooi jaar was, zoals Kensington die voor de tweede keer op Pinkpop speelden en weer bevestigd kregen dat ze de beste rockband van Nederland zijn. Dotan deed het ook heel goed. Hij had een hele mooie ontwikkelde set. Je kon zien hoe die show gegroeid is en muzikaal in elkaar gevlochten. Hoewel het heel pastoraal en mooi was, reikte het niet heel ver over het veld. Veel mensen gaan bij rustigere sets liggen in het gras en ‘loungen’.

Dotan zingt ‘Home’ op Pinkpop:

Er is er maar één die schaamteloos Queens Bohemian Rhapsody kan inzetten, en dat is Robbie Williams. Was hij net zo goed als in 1999?

Dat is een moment dat zal ik nooit vergeten: ‘Bohemian Rhapsody’, ‘s avonds laat uit tienduizenden kelen. Dat was wel heel magisch.

Bekijk Robbie Williams die ‘Bohemian Rhapsody’ inzet op Pinkpop:

Ik was niet kapot van zijn show, maar heb me wel vermaakt. Het is zestien jaar geleden sinds hij zijn Pinkpopshow in 1999 startte met ‘Let Me Entertain You’, maar hij begon er gisteravond gewoon weer mee. De show ging met hinkstapsprongen door de succesjaren van zijn carrière, een soort greatest hits-avond met veel humor en zelfspot.

‘Let Me Entertain You’ op Pinkpop:

Het feest was even groot, maar hij was niet goed in zijn zang. Hij was veel buiten adem, las alles van de autocue en liet veel over aan zijn achtergrondzangeressen. Hij zag er zelf goed uit en was duidelijk weer afgevallen, maar ik weet niet of hij nou echt in vorm was. Hij was heel vaak de draad kwijt. Wat hem redt is zijn humor en grote vermogen tot entertainen. Hij heeft een niet te stuiten drive om de mensen te vermaken. Dat is aantrekkelijk en aanstekelijk en doet hij met verve. Hij zit nooit stil, wil overal zijn en iedereen aanraken, maar relevant was het niet.

Avicii dan, de Zweedse hitproducer die we kennen van ‘Wake Me Up’ en ‘Levels’. Die stond in een soort kooi?

Dit was een typisch Electronic Dance Music-concert dat je veel op dancefestivals ziet. Dj achter een gigantische muur, groot deck met omheen heel veel visuals. Hij was helemaal ingekaderd en behalve een staccato-dirigeerhandje zag je niks van Avicii zelf.

Ik vond het echt verbazingwekkend saai. Pinkpop werd een soort discotheek waar plaatjes werden gedraaid. Er werd niks gemixt, het was stop-and-play. Het optreden had heel weinig zeggingskracht. Je verwacht er toch wat van, want het is een van de grootste namen in EDM-land en iemand die zoveel hits heeft. Pinkpop had voorheen geen dance-acts, omdat ze niet bij daglicht willen optreden. Dat bleek hier ook, want zijn visuals in het daglicht waren nietszeggend. Zo’n show draait daarom, maar die kwamen niet uit.

Ik was onder de indruk van het aantal mensen dat naar hem wilde komen kijken. Het effect op het veld was wonderbaarlijk: ene helft vond het niks en keek met afgrijzen. De andere helft ging helemaal in de euforiestand. Ik begrijp dat Pinkpop voor de grootste naam in dat segment is gegaan, en dan hebben we het echt over de wereldtop, maar vond het niks toevoegen.

Kunnen we het nog even hebben over hét filmpje dat viral ging? Dat biertje dat de zanger van John Coffey ving? Wow!

Ik stond erbij. Het leek getimed, zo knap en nonchalant was het. Zanger David Achter de Molen stond op schouders en handen, en toen kwam dat biertje ineens. Hij dronk het zo leeg, en hup weer verder. Hij realiseerde zich volgens mij niet eens wat er gebeurde. Je had het als PR-stunt niet eens kunnen bedenken, en dan nog had je het tien keer moeten oefenen. Zoiets gaat natuurlijk meteen viral en vestigt de aandacht op hen.

Het bewuste biervang-moment, vastgelegd door 3voor12:

Hoe deed John Coffey het muzikaal?

Ook voor hen is dit festival een kroon op een succesjaar. Ze gaven een typische Coffey-show met alle elementen die erbij horen: van stage dives tot circle pits (voorbeeld), het was één grote wervelwind. Ze hadden imposante ballondieren links en rechts op het podium, die werden vermorzeld (filmpje!) in de circle pit. Was grappig hoe ze in no time werden verzwolgen door de kolkende massa. Het ontbrak niet aan energie.

Vooruit, nog een keer vanuit een andere hoek:

Gisteren werd ook bekend dat de headliner van vanavond, Foo Fighters, vanwege de beenbreuk van zanger Dave Grohl niet komt. Hoe waren de reacties?

Het is een groot verschil, de Foo Fighters of Triggerfinger. Dat zag je terug aan Ticketswap en Marktplaats waar veel kaarten werden aangeboden omdat er geen geld wordt teruggegeven voor kaarten. Zowel opmerkelijk als begrijpelijk. Aan de andere kant: als 100 man een kaartje aanbiedt op een festivalpubliek van 70.000 man, is dat relatief.

Het is aan Pharrell om af te sluiten, die eerst een soort voorprogramma van Foo Fighters was. Geruchten over andere vervangers: Paul McCartney, The Prodigy en Marilyn Manson werden genoemd omdat die artiesten dagen vrij hadden in hun tourschema. Triggerfinger is de makkelijkste oplossing geworden, maar geen spraakmakende boeking.

Wat nog interessant is, is in hoeverre het geld dat betaald is voor Foo Fighters, en dat schat ik op een paar miljoen, nog helemaal terugkomt. Nu Dave Grohl zijn been heeft gebroken wordt het een verzekeringskwestie. Er zijn in ieder geval al kosten gemaakt, neem de honderd meter lange catwalk waarop ze zouden spelen. Foo Fighters zijn in elk geval headliner volgend jaar, heeft de band afgesproken met Smeets.

Bekijk ook de tweede In Beeld-serie die fotograaf Andreas Terlaak voor NRC maakte:

Lees morgen ons laatste verslag van Pinkpop op nrc.nl/muziek.