Kampioenen werkstuk maken

Muriel van der Laan (18) won deze week de grote prijs voor profielwerkstukken. Voor haar leraar was het de derde keer. Wat is hun geheim?

Sven Aerts en Muriel van der Laan.
Sven Aerts en Muriel van der Laan. Foto Steenman/KNAW

‘Toen ik klein was, bouwde ik met mijn broertje Legotorens met een knopje, zodat ze op commando omvielen. Meestal mislukte het.” Daarna leerde Muriel van der Laan uit Amsterdam zichzelf programmeren.

En nu ze 18 is, heeft ze een werkstuk van 85 bladzijden geschreven over planeten. Om precies te zijn: vol berekeningen over hoe in andere, onbekende zonnestelsels planeten in hun baan blijven. Hartstikke ingewikkeld. Muriel is één van de twintig vwo-leerlingen die deze week met hun profielwerkstuk een KNAW Onderwijsprijs wonnen.

Hoe maak je een supergoed werkstuk? Daar heeft Muriel wel tips voor. Eerst een goed idee. En dat is vaak: een goede vraag. „Je moet jezelf vragen blijven stellen. Waarom is iets zoals het is?” Dan: doorzetten. En hulp vragen als je iets niet snapt! „Dat is beter dan in je eentje twintig boeken doorspitten.”

Muriel hoefde niet vaak hulp te vragen. Maar als het nodig was, had ze een fijne leraar natuurkunde en wiskunde: Sven Aerts van Het Vierde Gymnasium. Sven is pas zes jaar leraar, en nu al hebben drie van zijn leerlingen de KNAW Onderwijsprijs gewonnen. Drie! Hij schrijft die werkstukken toch niet stiekem zelf, hè? „Geen letter!”, zegt Sven. „Maar ik heb twintig jaar als natuurkundige bij de universiteit gewerkt. Ik weet hoe je onderzoek doet.” En hij neemt de tijd voor vragen, zegt hij. In de grote pauze, na schooltijd – en één winnende leerling, die een zelfsturend zeilbootje bouwde, kwam testen op Svens woonboot.

Muriel deed juist veel zelf, thuis achter de computer. Gisteren hoorde ze haar eindexamencijfer voor natuurkunde: een 9,4! Geslaagd. En nu gaat ze natuurkunde studeren.