Eén type boot is eerlijk en ‘goedkoop’

In deze Volvo Ocean Race wordt voor het eerst gebruik gemaakt van identieke boten, het zogenoemde One Design-principe. In het verleden lieten de teams zelf boten ontwerpen en bouwen, maar dat werd financieel voor steeds minder bedrijven haalbaar. Daardoor deden steeds minder boten aan de race mee.

Het One Design heeft twee grote voordelen. De kosten voor de teams zijn veel lager, omdat de boten zijn ontworpen in opdracht van de Volvo Ocean Race zelf.

Daarnaast is de strijd op zee veel eerlijker dan in het verleden: als alle boten en zeilen identitiek zijn, varen ze in principe allemaal even hard. Daardoor bepaalt met name de kwaliteit van de bemanning – zeemanschap plus tactisch inzicht – de prestatie van de boot.

In vorige edities van de oceaanrace was vaak al na de eerste etappe duidelijk welke boot het snelste was. Dat was ook altijd het team dat het grootste budget te besteden had. Zo waren de boten ABN Amro I (2005-2006), Ericsson 4 (2008-2009) en Groupama (2011-2012) veel te sterk voor de rest van de vloot, omdat zij tientallen miljoenen euro’s te besteden hadden.

Van het boottype dat nu wordt gebruikt, de VO65, zijn zeven jachten gebouwd à 4,5 miljoen euro. De boten zijn 65 voet lang, bijna twintig meter.

De VO65 is ontworpen door het gerenommeerde ontwerpbureau Farr Yacht Design, opgericht door de Nieuw-Zeelander Bruce Farr. Inmiddels is het bedrijf gevestigd in de Verenigde Staten. De boten zijn gebouwd op werven in Italië (romp en zwaarden), Frankrijk (dek), Zwitserland (binnenstructuur) en Verenigd Koninkrijk (roeren, stuurwielen en assemblage).

Na de huidige Volvo Ocean Race worden de boten volledig vernieuwd en gemoderniseerd, zodat ze voor de volgende editie kunnen worden gebruikt. De wedstrijd-organisatie overweegt drie boten bij te laten bouwen, zodat in de volgende race tien deelnemers van start kunnen gaan.