Couture van restjes

Van stoffen die hij nog had liggen, maakte Ronald van der Kemp een collectie. Zijn jurken staan nu in Vogue.

Hij is al 25 jaar modeontwerper, maar pas sinds een jaar werkt Ronald van der Kemp (50) in Nederland. In zijn tijdelijke atelier, gevestigd in een appartement op de zolder van het woonhuis annex de salon van wijlen Frans Molenaar in Amsterdam-Zuid, is hij druk bezig met de tweede collectie van zijn merk RVDK, die hij volgende maand in Parijs zal presenteren. „Ik moest wel even wennen hier”, zegt hij. „Alles is nog precies zoals toen Frans Molenaar nog leefde, dus je stapt heel erg in zijn wereld.”

Van der Kemp mag misschien geen heel bekende naam zijn, hij heeft al een hele carrière in de mode achter de rug. Hij werkte voor bekende modehuizen als Bill Blass, Escada en Céline. Bij het Parijse Guy Laroche was hij korte tijd de hoofdontwerper. Vlak na zijn eerste show stapte de toenmalige zakelijk directeur van het label op en zijn opvolger had een andere ontwerper in gedachten. Tussendoor had hij even een eigen merk. „Maar na de aanslagen van 11 september stortte de hele markt in, dus dat was niet meer vol te houden.”

Het laatste bedrijf waarvoor hij werkte was het Oostenrijkse pantymerk Wolford, waar hij zeven jaar lang consultant was. Vorig jaar stopte de samenwerking. Van der Kemp kreeg „een bedrag” mee, waardoor hij een jaar de tijd kon nemen om zijn eigen merk op te starten.

In de loop der jaren verzamelde Van der Kemp een hele collectie stoffen. Restjes bont en leer, die anders zouden worden weggegooid, een antieke kanten stola, stukjes mooie wol en zijde. „Ik dacht: waarom ga ik niet iets doen met de stoffen die ik al heb?”

Korsetten

Op een serie T-shirts met prints van collages na, zijn bijna alle kledingstukken uit zijn ‘demi-couturelijn’ unica in een modellenmaat. „Ik heb maar kleine hoeveelheden materiaal, dus van de meeste dingen kan ik er maar een maken. Dat maakt het ook bijzonder. Als iemand een grotere maat heeft en iets mooi vindt uit de collectie, kunnen we op zoek naar een stof die er op lijkt. Of misschien heeft iemand zelf een mooie shawl.” Op een tafel liggen de materialen voor zijn nieuwe collectie klaar: wat restanten geruite wol van Frans Molenaar, oude spijkerbroeken, slangenleer dat hij van een tassenontwerper kreeg. Een bevriende kunstenaar is speciaal voor hem een stof aan het weven.

Mocht zijn aanpak een beetje alternatievig klinken: de kleren van Van der Kemp zijn alles behalve dat. Het zijn bewerkelijke, uitgesproken vrouwelijke en glamoureuze ontwerpen. „Het is echt mode. Daar houd ik van.” Maar, zegt hij: „Ik erger me wel aan hoe het nu gaat in de mode. Dat de Kardashians bijvoorbeeld de stijliconen van nu zijn. Ze hebben de meeste volgers op Instagram, dus zijn ze de gezichten van couturehuizen als Balmain en Givenchy. Waar is de klasse van Parijse huizen gebleven als ze zich met dit soort mensen inlaten? Het is allemaal zo goedkoop. Vroeger had je Yves Saint Laurent met zijn muzes Paloma Picasso en Loulou de la Falaise. Dat waren persoonlijkheden. Aan dat soort vrouwen denk ik als ik ontwerp.”

Wat hem ook tegenstaat: de enorme overproductie. „Het begon mij te dagen toen ik bij Escada ging werken. Dan hing in zo’n enorme showroom al een collectie van wel vierhonderd stuks. En dan moest ik daar nog allemaal dingen bijmaken. Waarom moet er zoveel geproduceerd worden, vroeg ik mij af. Wie koopt dit? De outlets lagen al bomvol. Toen ik jong was, kocht je elk seizoen maar een paar kledingstukken. En dan had je een bijzonder stuk, dat in je kast hing te wachten op speciale gelegenheden. Daar verlang ik naar terug: een echte relatie met een kledingstuk. Dat heb je eerder met een uniek stuk.”

Zijn eerste collectie presenteerde hij begin dit jaar. Fotografenduo Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin, vrienden van hem, lieten hem hun Parijse appartement gebruiken als showroom. Emmanuelle Alt, de hoofdredacteur van de Franse Vogue, kwam niet alleen langs, maar liet ook een jurk fotograferen voor haar blad. De Duitse, Engelse en de Amerikaanse Vogues hebben zijn kleren eveneens geleend voor shoots. Het is wel ironisch, zegt hij, dat de Amerikaanse Vogue juist een jurk leende voor een reportage met model Kendall Jenner, het halfzusje van Kim Kardashian. „Er valt gewoon niet aan te ontkomen.”