Nieuwbouw trekt aan, dus ook met de keukenhandel gaat het beter

Omzet in keukenbranche steeg in eerste vier maanden van dit jaar met 20 procent

Eén minuut, meer tijd heeft José Hollenberg niet. „Dan komt de volgende klant”, zegt ze. Hollenberg is verkoper bij Tulp Keukens in het Amsterdamse wooncentrum Villa Arena. Ook haar buren – en concurrenten – krijgen meer bezoekers. Het blijkt uit de cijfers: „Onze verkoop is de voorbije maanden explosief gestegen”, zegt Marcel Schakel van Keuken Kampioen.

De omzet van beddenspeciaalzaken, keukenverkopers, meubel- en woningtextielzaken is in de eerste vier maanden van het jaar gestegen met 13,6 procent, blijkt uit recente cijfers van brancheorganisatie InRetail. Dit eerste positieve nieuws over de woonwinkels in lange tijd past in de jongste gunstige prognoses van De Nederlandsche Bank en de club van rijke industrielanden OESO. DNB voorziet voor dit jaar 2 procent economische groei, in plaats van 1,2 procent.

Voorzitter Jan Meerman van InRetail spreekt van „een geweldige opsteker” voor de woonwinkelsector die zich „uit een diep dal omhoog worstelt”. Opvallend is dat keukenhandels de beste zaken deden. In de eerste vier maanden van 2015 lag hun omzet eenvijfde hoger dan vorig jaar. En in april noteerden ze 27 procent meer inkomsten dan in die maand een jaar eerder. Toen was er nog sprake van een daling van 2 procent. „Onze verkoop is sterk gestegen ten opzichte van vorig jaar”, beaamt Remco Licht, verkoper bij Bruynzeel Keukens in Villa Arena.

De woonwinkels profiteren van de aantrekkende woningmarkt, stelt InRetail. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek nam het aantal verkochte nieuwbouwwoningen in het eerste kwartaal met 11 procent toe in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Meer verkochte huizen betekent ook meer nieuwe badkamers, keukens en meubels.

Voor Schakel van de Keuken Kampioen is het een zegen. „Een verkochte nieuwbouwwoning brengt een verhuistreintje op gang. Nieuwe eigenaars verkopen hun huis aan derden die op hun beurt de vorige woning verkopen. Zo kan één nieuwbouwwoning ons meerdere keukens opleveren.”

De keukenhandelaren blijven wel behoedzaam, want met de keukenmarkt ging het slecht. De omzet stijgt nu weliswaar opvallend maar is volgens InRetail niet te vergelijken met „de glorieuze jaren” van voor de crisis. Daarvoor is meer nodig dan één goed kwartaal.

Kritische klanten

Marcel Schakel zit ruim 25 jaar in de branche. Eind jaren negentig waren de beste jaren. Toen verkocht hij wekelijks zes tot acht keukens. „Je kon ervoor vragen wat je wilde. De klanten stonden tot buiten te wachten.” Tegenwoordig doet hij het met de verkoop van drie tot vier keukens per week. De meeste keukenverkopers in Villa Arena geloven niet dat de topjaren nog terugkomen. Licht: „De klant is niet meer zo naïef als vroeger. Je kan hem niets meer wijsmaken.” Volgens José Hollenberg van Tulp Keukens vergelijken mensen prijzen en keukens via internet en zijn ze goed geïnformeerd. Alleen de prijs – bij Tulp gemiddeld 12.000 euro – wordt soms onderschat. „Voor ons is het moeilijker geworden. Je moet als verkoper beter voorbereid zijn.”

Dat klanten goed geïnformeerd zijn betekent niet dat zij minder uitgeven aan keukens. Volgens InRetail stellen consumenten de aankoop van een nieuwe keuken steeds langer uit. „Maar als ze er een kopen, dan kiezen ze voor een duurdere – duurzame – keuken.”

Dat valt ook Schakel op. Consumenten besteden meer dan vroeger in zijn winkel. De goedkoopste keukens kosten er zo’n 3.500 euro, luxe lopen op tot 40.000 euro. Schakel constateert in alle prijssegmenten een waardestijging. „Wij verkopen iets meer keukens en de gemiddelde waarde per keuken is met zo’n vijfhonderd euro gestegen. Dan is de som snel gemaakt.”

Anton Sanders, topman bij DKG, de groep achter onder meer Bruynzeel Keukens, zegt dat de groei in alle veertig filialen toeneemt. In de grote steden gaat het iets harder dan elders. „Het gaat een stuk beter. Wij zien de verkoop maandelijks met zo’n 10 procent toenemen.”

Maar Sanders onderschrijft ook de kanttekening van de verkopers in Villa Arena. „Tussen 2008 en 2014 hebben wij 40 procent van onze verkoop zien verdwijnen. De huidige groei is een goed begin, maar we zijn er nog lang niet.”

Zijn de cijfers van voor de economische crisis haalbaar? Sanders: „Dat is niet aan de orde. Daarvoor moet de nieuwbouw meer groeien.”