Luister pik, laat zien die Amsterdamse trots

Amsterdam is cool, vinden Amsterdammers. Reden om de domeinnaam .amsterdam in te voeren en uit te venten.

Overal in de stad hangen billboards van de campagne voor domeinnaam .amsterdam.
Overal in de stad hangen billboards van de campagne voor domeinnaam .amsterdam. Foto Buutvrij for Life

‘Luister PIK, een Amsterdamse url eindigt niet op .nl.” „HEE OUWE, registreer nou effe jouw .amsterdam.”

Met enig toffejongenschauvinisme is een campagne begonnen om de extensie .amsterdam achter internetdomeinnamen te introduceren. De extensie is van de gemeente, de campagne is van het bedrijf geefmijmaar.amsterdam. Overal in de stad hangen billboards met „Hee GAP” of „Ik ben een MAZZELPIK”.

Londen, Berlijn en New York gingen al voor, maar in Nederland is Amsterdam de enige stad die een eigen extensie krijgt – de periode waarin lokale overheden die konden aanvragen is al afgesloten. Alleen de provincie Friesland heeft ook een eigen uitgang voor domeinnamen. Met .frl kun je, volgens de website nic.frl „laten zien dat je voor Friesland staat”. Ook geefmijmaar.amsterdam speelt in op lokaal chauvinisme: „Laat je Amsterdamse trots zien.” Enkele vroege gebruikers onderstrepen dit op de site. „De hele wereld is rond Amsterdam gebouwd”, schrijft Lony Scharenborg, straatmanager van winkelgebied De 9 Straatjes. Een ander schrijft: „Als je in het buitenland zegt ‘ik kom uit Amsterdam’, dan ben je instant cool.”

Het probleem dat met de nieuwe extensies wordt geadresseerd is intussen serieus genoeg, ouwe. Er zijn nu 5,5 miljoen domeinen die uitgaan op .nl en zo langzamerhand ervaart de ondernemer schaarste als hij zijn bedrijf op het web wil tonen. Van die miljoenen Nederlandse sites zijn er nu al 45.000 die ‘amsterdam’ in hun url hebben staan. „Dat is onze primaire doelgroep”, zegt Paul Molenaar van geefmijmaar.amsterdam. Een deel van de opbrengst van de nieuwe domeinnamen moet hij afstaan aan de gemeente.

Dat alleen Amsterdam een eigen extensie heeft aangevraagd, heeft volgens Molenaar te maken met de concurrentie die de hoofdstad voelt met steden als Barcelona en Kopenhagen – die volgens het register van de Europese Unie nog geen extensie hebben.

De komende maanden krijgen Amsterdammers voorrang bij de digitale gronduitgifte; wie nu de extensie aanvraagt, zal die sowieso bemachtigen – of de naam moet al zijn geclaimd. Op 14 augustus om 17.00 uur eindigt de voorrangsperiode en zal het toewijzen van de domeinnamen beginnen. Vanaf september kan iedereen er een aanvragen.