Brieven

Ban nutteloze beelden uit

Sebastien Valkenberg zet zijn zoektocht naar de oorzaken van het ontlezen voort (6/6). Het antwoord is dat de mens aan niet meer dan één ding tegelijk kan denken. Iemands leven wordt nu bepaald door zijn sociale verplichtingen en verder door de vloedgolf van (commerciële) berichten, die in hoofdzaak beklijven door de beelden waarin zij zijn vervat. Ons denken kan maar één ding tegelijk. Maar het laat zich zodanig plagen door nutteloze beslaglegging dat het boek het daartegen zwijgend aflegt. Ban de nutteloze beslaglegging uit. Leg de aandachtszoekers het zwijgen op. Word van een kopie van de anderen tot iemand die af en toe tijd heeft een boek te lezen.

Haai in Jaws

Wel degelijk een echte

In Uitgelicht (8/6, p. C10) werd onder andere de film Jaws genoemd: „De enige haai die er in voorkwam was een mechanische.” Niets is minder waar. Voor de onderwaterscènes met de antihaaienkooi werden onderwateropnames gemaakt door Ron en Valerie Taylor met een echte witte haai. Om deze even groot te doen lijken als de mechanische haai in de film werd een miniatuurkooi vervaardigd en een kleine persoon ingehuurd als stand-in voor acteur Richard Dreyfuss. Tijdens de opnames kwam de echte witte haai vast te zitten aan een van de touwen die bevestigd waren aan de onderwaterkooi. De haai probeerde zich tijdens de opnames wild los te maken van de touwen. Het eindresultaat vond Spielberg zo goed, dat zelfs het filmscript hiervoor werd aangepast. Jaws is voor mij de beste film aller tijden, dus kon ik het niet laten hierop ‘gehaaid’ te reageren.

Tomas A. Dulfer

In film maar één Lulu

Wedekinds eerste drama

Frühlings Erwachen was Frank Wedekinds eerste drama (1891) en ging over puberteitsproblemen van jonge mensen. Het heeft niets te maken met het Lulu-drama in 5 aktes van 1894, waarvan Wedekind twee toneelstukken maakte: Erdgeist (1895) en Die Büchse der Pandora (1904). In het jongste verleden wordt – door moedige regisseurs, vooral in Duitsland – vaak de oorspronkelijke versie opgevoerd. De opera van Alban Berg is ook gebaseerd op een combinatie.

Andreas Landshoff

Correcties en aanvullingen

Zevenhuizen

In Hoezo mag een vrouw niet preken (8/6, p. 7) staat in het foto-onderschrift dat predikant Ineke Baron haar dienst voorbereidt in Bakkeveen. Dit moet Zevenhuizen zijn zoals in het begeleidende artikel staat.

Gebarende Merkel

Het fotobijschrift bij Obama en Merkel (9/6, p. 5) stelt dat nrc.next in de gebarende bondskanselier Tony Montana (Al Pacino) herkende uit Scarface, die uitroept: „You talkin’ to me?!”. Maar nrc.next verwees naar Robert de Niro als taxichauffeur Travis Bickle in Taxi Driver.