Opinie

Zoeken naar nieuwe wegen, betaald door de bierpomp

Jubelen over festivals wordt maar al te graag gedaan. Kijk eens hoeveel publiek afkomt op de festijnen vol muziek, theater, dans, kunst, bier en rosé! Jong publiek zelfs, en mensen die anders minder vaak naar cultuur gaan. Die op een festival als Lowlands ook nog in aanraking komen met een symfonieorkest of balletgezelschap. Jonge bands, musici, acteurs krijgen de kans er op te treden. Dat past mooi in het een beleid van talentontwikkeling. Al met al zijn festivals goede voorbeelden van het ‘zoeken naar nieuwe wegen’ en dus: troetelkinderen van publiek en politiek.

Ruim 800 festivals zijn er volgens de deze week verschenen Festival Monitor. Gezamenlijk trekken ze 22,7 miljoen bezoekers: 14,3 miljoen voor muziek, 4,4 miljoen voor theater en 3,1 miljoen voor beeldende kunst. Maar betekent veel bezoek dat festivals financieel floreren?

Voor de grote popmuziekfestivals is dat nauwelijks te bepalen. Van de belangrijkste organisator Mojo verdwijnen de cijfers in het jaarverslag van internationale gigant LiveNation. Pinkpop deponeert een summier jaarverslag, zonder winst-en-verliesrekening. Wel vertelde directeur Jan Smeets deze week op de radio dat hij dit jaar 1 miljoen euro meer heeft uitgegeven aan bands dan vorig jaar, het jaar met de Rolling Stones. En dat terwijl er 10.000 vrijdagkaarten nog niet verkocht zijn. Risicovolle business dus.

Dat het bij gesubsidieerde theater- en muziekfestivals sappelen is, werd deze week duidelijk uit een quick scan die de overheid liet maken. Ze kregen van Halbe Zijlstra forse bezuinigingen opgelegd (18 procent voor drie grote festivals, 31 procent voor kleinere festivals). Ze slagen er niet in deze geheel met een stijging van eigen inkomsten te compenseren. Van die kleinere festivals schreef ruim de helft in 2014 rode cijfers. Vanwege hun groeiende belang krijgen ze nu vanaf 2017 iets meer geld van minister Bussemaker. Maar hun vereniging maakte duidelijk dat die 2,6 miljoen euro te bescheiden is voor wat politici van ze verwachten.

Grote kans dat politici dan weer zullen roepen dat de festivals prijzen moeten verhogen of meer geld moeten halen bij bedrijven dan de 21,2 miljoen die de festivals daar samen nu al ophalen. De grootste festivalsponsors zijn Heineken, Grolsch, Jupiler, Bavaria en Coca-Cola. Bij consumptie gaat het op festivals immers niet louter om cultuur.