Zingen onder een 27 meter hoge spin

Pinkpop, andere grote muziekfestivals en de podia van vele topartiesten worden gebouwd door Stageco. Het dertig jaar geleden opgerichte Belgische bedrijf is een van de grootste podiumbouwers ter wereld.

Veelzijdige podiumbouw: Pinkpop
Veelzijdige podiumbouw: Pinkpop

Al maanden is de planning en bouw van Pinkpop in Landgraaf in volle gang. De hoge klassieke black box-podia, de horeca, de toiletten en de nieuwe area Garden of Love. Headliners krijgen van Pinkpop op het evenemententerrein Megaland een eigen backstagegedeelte voor de bandleden en hun entourage. En dan zijn er de extra’s, zoals de 100 meter lange catwalk die de Foo Fighters meebrengen voor het slotconcert zondag. Pinkpop-baas Jan Smeets toog speciaal naar het Duitse Rock Am Ring om daar de catwalk te bestuderen.

De podia voor stadionrockconcerten en festivals als Pinkpop worden sinds jaar en dag door de internationale podiumleverancier Stageco gebouwd, een multinational uit het Belgische Tildonk met 8 buitenlandse filialen. De gigantische wereldtournees van The Rolling Stones, Pink Floyd, U2, Bruce Springsteen, Muse, Coldplay, Lady Gaga, maar ook van André Rieu, die voor zijn World Stadium Tour rustig Paleis Schönbrunn liet optrekken – ze zouden niet bestaan zonder dit Belgische bedrijf dat een trendsetter is in het ontwerpen en bouwen van podia.

Het boek From Werchter to the World, uitgekomen naar aanleiding van het dertigjarig bestaan, is een liefdevol insidersoverzicht dat de aanpak en natuurlijk het succes uitgebreid beschrijft. Zoals hoe het bedrijf ontstond, in het kielzog van de festivals Torhout en Werchter. Hoe „de rockbands en architecten wensdromen hadden” en op welke manier Stageco het aanpakte in een bedrijfstak die dertig jaar geleden nog nauwelijks bestond. Het livecircuit steunde – letterlijk – op houten planken en platen triplex, de openluchtpodia waren kale frames van steigerpijpen.

Op de grote popconcerten in de openlucht staan tegenwoordig gigantische bouwwerken opgetrokken rond stalen geraamtes. Ze dragen naast forse luidsprekerboxen, rijen spots en computergestuurde lichteffecten een decor van hightech videoschermen, telescopische bruggen, showtrappen, liftjes en geavanceerd uitgedacht vuurwerk. Tientallen vrachtwagens en soms speciale vliegtuigen leveren de podiumonderdelen. Dat gaat van aluminiumpanelen tot stalen pylonen, vochtwerende vloerpanelen, verbindingen en beweegbare elementen. Er zijn roterende kranen, catwalks; ga zo maar door.

De Voodoo Lounge-tournee van de Stones in 1994, die ook het Pinkpopterrein aandeed in Landgraaf, kenmerkte zich door een reusachtige zilverkleurige geschubde cobra die boven het podium hing. Een ander, zeer in het oog springend hoogtepunt voor het bedrijf was de befaamde 360° tour van U2 in 2009. De futuristische klauw (The Claw), de door architect Mark Fisher ontworpen vierpotige spin van 27 meter hoog, waaronder de band zijn concert in the round gaf in het midden van het stadion, was hoog, elegant, puntig en sterk. Het ging hier om ‘event technology’ op hoog niveau. De spinnenpoten reflecteerden in speciale verf, bovenin hing een batterij aan boxen en bewegende videoschermen.

Pinkpop vroeg voor het eerst om Stageco’s diensten in 1987. En ook de eerste editie van Lowlands in 1993 werd gebouwd door het Nederlandse filiaal in Lochem. Sindsdien zijn er de futuristisch ingerichte dancespektakels van Sensation met de dj op een draaischijf, de breed uitvergrote concerten van Marco Borsato en Guus Meeuwis, televisieshows als The Voice en dancefestivals als Defqon en Mysteryland met metershoge, flonkerende veelkleurigheid.

Jaarlijks bouwt Stageco de podia voor Europese muziekfestivals als Werchter, Pinkpop, Lowlands, Rock Am Ring, Pukkelpop en Rock ’n Coke in Istanbul. Dan zijn er nog de concerten: de veel geld opleverende megatours voor het topsegment in de popmuziek, de zogeheten one-offs voor kleine artiesten en de speciale gelegenheden zoals een Nelson Mandela Tribute in Hyde Park, Londen.

De verlanglijstjes van artiesten zijn omvangrijk – natuurlijk – en heus „in the end it’s the band, nothing but the band”, zegt Stageco. Maar de zorg om de zichtbaarheid in stadions voor de enkele tienduizenden bezoekers is het meest prangend. Het podium móét de muziek dienen. Of die nu klinkt vanonder een elegant gebogen dak of in een verbluffend majestueuze, metershoge rockkathedraal.