Van #Yolanthetweet tot ‘vier gay’: alle Beste Social Media Awards op een rij

Ruim een kwart van de Nederlandse bedrijven maakt gebruik van Twitter. Platform De Beste Social Media reikte vanavond De Beste Social Media Awards uit: een prijs voor merken/organisaties/BN’ers die op een leuke, creatieve manier met sociale media omgaan. We zetten alle winnaars (én vijf missers) op een rij.

Leuk hoor, dat getwitter en gefacebook. Maar het kan ook flink misgaan. Wat als je online een blunder maakt? Platform De Beste Social Media reikte vanavond voor de tweede keer De Beste Social Media Awards 2015 uit: een prijs voor merken/organisaties/BN’ers die op een leuke, creatieve manier met sociale media omgaan. We zetten de winnaars (én de verliezers) op een rij.

Het aantal bedrijven dat niet op de sociale media zit, neemt af. Nederland loopt in Europa zelfs voorop: ruim een kwart van de bedrijven hier maakt gebruik van Twitter, blijkt uit gegevens van het CBS en Eurostat. Bijna de helft zit op sociale netwerken als Facebook. Daarmee is webcare een bedrijfstak geworden, schreef Eva Oude Elferink op NRC Q:

“Mensen willen in toenemende mate ook online met hun vragen en klachten terechtkunnen”, zegt Drew Benvie, die vanuit Londen bedrijven adviseert over sociale media. “Als dat dan niet kan, is de kans groot dat ze alleen maar harder gaan klagen.” Vooral als het bedrijven betreft die sowieso “snel emoties” oproepen. Zoals een kabelmaatschappij. Of de spoorwegen.

Allereerst: de winnaars (foto’s via De Beste Social Media).

Winnaar: categorie ‘beste inhaker’

winnaar: categorie ‘beste creatief’

winnaar: categorie ‘beste tekst’

winnaar: categorie ‘beste grap’ (juryprijs)

Twitter avatar Politie_Adam Politie Amsterdam eo Wij zijn alert op zakkenrollers, jij ook? Let op je spullen met Canal Parade. #AGP14 #zakkenrollershoudenvanpikken http://t.co/kUrK9vWFLa

winnaar: categorie ‘beste grap’ (publieksprijs)

winnaar: categorie ‘beste visueel’ (juryprijs)

winnaar: categorie ‘beste visueel’ (publieksprijs)

kl

winnaar: categorie ‘beste reactie op een consument’ (juryprijs)

winnaar: categorie ‘beste reactie op een consument’ (publieksprijs)

winnaar: categorie ‘beste reactie op een ander bedrijf’ (juryprijs)

winnaar: categorie ‘beste reactie op een ander bedrijf’ (publieksprijs)

De Beste Social Media

De Beste Social Media

winnaar: categorie ‘beste bn’er’ (juryprijs)

winnaar: categorie ‘beste bn’er’ (publieksprijs)

winnaar: categorie ‘beste merk’ (juryprijs)

winnaar: categorie ‘beste merk’ (publieksprijs)

cool

en dan: Vijf genomineerde missers

De Beste Social Media nomineerde vijf missers. Nummer één, die meteen de publieksprijs kreeg: de tweet van Yolanthe Sneijder-Cabau, met het volgende onderschrift: “Good morning pretty little island! Back on Ibiza for family-bussiness. Big kiss to you!!” Maar de foto was gemaakt in Thailand, ontdekten twitteraars. #Yolanthetweet werd een hit op Twitter.

Twitter avatar MatthijsBeumer Matthijs Beumer Heerlijk met @AdisNazareet aan het vertoeven aan het Gardameer! #YolantheTweet http://t.co/6FCeKP0Yxg
Twitter avatar ivovittali Ivo Vittali Man man. Superheet in Lisse hier. Effe wat verkoeling opzoeken tijdens de lunch…
#yolanthetweet #ikrekenhetgoed http://t.co/vmktatLzY0
Twitter avatar happyangel1971 Angelique Hilbrands Echt megadruk op de open dag van @FC_Emmen #yolanthetweet http://t.co/ClVQBGXGMS

De tweede, wéér een tweet, kwam van model Kim Feenstra. Het resultaat: Twitter ging aan de haal met #Whatsgoingon. Toevallige uitbraak of geplande actie? Kim Feenstra kreeg de juryprijs.

Twitter avatar kimfeenstra Kim Feenstra Ebola, toevallige uitbraak of geplande actie? What’s going on?
Twitter avatar LaDoubleMers Jordi Lammers RT @kimfeenstra Prison Break. Toevallige uitbraak of geplande actie? #whatsgoingon
Twitter avatar ZahraBoef Zahra RT @kimfeenstra Geer en Goor. Toevallige uitbraak of geplande actie? #whatsgoingon
Twitter avatar lammert Lammert de Bruin RT @kimfeenstra Jan Slagter. Toevallige uitbraak of geplande actie? #whatsgoingon

Nummer drie in de lijst komt van de Volkskrant. De redactie verwees op de Facebookpagina naar een artikel op de website over Monica Lewinsky, maar de tekst erboven werd door lezers wat ongelukkig geïnterpreteerd. De redactie paste het aan, maar de veranderingen bleven zichtbaar.

De Beste Social Media

De Beste Social Media

Vier. Een advertentie van Remia. Waarom die pot op het hoofd van Roel van Velzen?

Welke BN'er heeft zich achter de Mayonaise verstopt? A = Frans Bauer B =Paul de Leeuw C = Roel van Velzen

Posted by RemiaFans on Wednesday, May 14, 2014

Voor muziekdienst Spotify betaal je een vast bedrag per maand. En voor een auto ook. Dus, dacht Seat, deze tweet moet kunnen. Of gaat het te ver?

De Beste Social Media

De Beste Social Media

    • Sterre van der Hee