Twaalf verstekelingen in je truck

Frankrijk pakt de stroom migranten bij Calais harder aan. Ook Hoek van Holland lijkt nu een vertrekplaats. Vandaag overleggen organisaties over hoe het verder moet.

Eind maart, bij Calais, ging het mis. Een vrachtwagen van Freight Line Europe, een grote vervoerder uit het Westlandse De Lier, kwam in een file terecht, vlak voor de Eurotunnel naar het Britse Folkestone. Even later werden er in het Britse douanegebied twaalf verstekelingen uit de vrachtwagen gehaald. Vermoedelijk hadden ze tijdens het oponthoud van ongeveer een half uur, het slot van de achterdeur geforceerd en waren naar binnen gekropen.

Freight Line kreeg een boete vanwege de poging vreemdelingen het land binnen te smokkelen. De vervoerder moest 48.000 pond betalen: per migrant 2.000, keer twee omdat volgens de Britse regels de chauffeur en de eigenaar straf krijgen.

De boete moet nog worden betaald. Het is niet de enige reden dat Edwin Zuijderwijk van Freight Line, die het verhaal vertelt, de kwestie kan relativeren. De schade aan de lading zelf viel mee. „Kunt u nagaan”, zegt hij „wat er was gebeurd als die mensen veel eerder dan bij Calais de trailer waren binnengekomen. En als er geen ruimte tussen de kratten met groente en fruit was geweest, waar die mensen konden staan. Dan was de schade aan de vracht veel groter geweest.”

Zware beveiligingssloten op trucks

Of de verzekeraar deze schade vergoedt, is onzeker. De vraag is of FreightLine genoeg heeft gedaan om de indringers buiten de deur te houden. Sinds het incident rijden vrachtauto’s op Calais met kilo’s zware beveiligingssloten op de achterdeur. Ook hebben ze orders om vanaf de Belgisch-Franse grens nergens onnodig te stoppen.

Transport en Logistiek Nederland (TLN), de brancheorganisatie van vrachtvervoerders, luidde deze week de noodklok over de stroom vluchtelingen die via Calais Engeland proberen in te komen. En daarvoor vaak de vrachtwagens van Freight Line en honderden andere vervoerders gebruiken. Op zich is dat niet nieuw. Wat wel is veranderd: het kat- en muisspel tussen chauffeurs en migranten is agressiever, grimmiger geworden.

„Indringers schrikken niet meer als een chauffeur hen opmerkt”, vertelt Annette van den Dolder, transportmanager van Post Kogeko, een vervoerder in Maasdijk. „Integendeel, inmiddels worden chauffeurs met messen bedreigd.” Een chauffeur van een ander Nederlands transportbedrijf die ter zelfverdediging een taser aanschafte, een elektrische stok die 50.000 volt produceert, is door de Britse politie aangehouden wegens verboden wapenbezit. In de Britse pers wordt gesproken over „de oorlogssituatie bij Calais”.

Transportonline.nl, een veelgelezen website onder transporteurs en chauffeurs, vult zich met verhalen over tactieken die migranten gebruiken om trailers op weg naar Calais binnen te komen. De meest genoemde: vanaf een viaduct op de vrachtwagens springen. De buitenspiegels inklappen zodat de chauffeur niet ziet wat er gebeurt. Met plastic roadblocks wegafzettingen simuleren, zodat het verkeer langzamer gaat rijden.

Met een tienpuntenplan dat brancheorganisatie TLN dinsdag aan minister Melanie Schultz (VVD, Infrastructuur) overhandigde, willen de vervoerders de tegenaanval inzetten. Extra beveiliging en extra rijstroken op de weg naar Calais moeten situaties zoals hierboven beschreven, helpen voorkomen. Meer capaciteit op de terminals en scans bij Calais moeten de afhandeling versnellen en files tegengaan. Ook wil TLN af van de automatische boetes voor chauffeurs en transporteurs. Schultz praat er vandaag over met haar Europese collega-verkeersministers.

Verstekelingen in Hoek van Holland

Maar de discussie gaat verder dan het oplossen van het probleem bij Calais. Vrijdag werd bekend dat de Britse douane in de haven van Harwich 68 illegale vluchtelingen had gevonden op een veerboot van Stena Line. Ze zaten verstopt in vier Poolse vrachtwagens. De Afghanen, Chinezen, Vietnamezen en een Rus waren aan boord gegaan in Hoek van Holland. Dezelfde avond trof de Koninklijke Marechaussee in Hoek van Holland acht illegalen aan in een truck opweg naar Harwich.

De ontdekking veroorzaakte een golf van speculaties. Is sprake van een waterbedeffect? Reizen de vluchtelingen die de achterkant van de vrachtwagens van FreightLine in Calais niet in kunnen, nu door naar Hoek van Holland? Vluchtelingenwerk meldde al dat migranten die nu bij Calais actief zijn, hun routes verleggen.

De Koninklijke Marechaussee, die de grensbewaking van zeehavens verzorgt, patrouilleert inmiddels met honden bij vertrekkende schepen. Het ministerie van Veiligheid en Justitie liet gisteren weten een toename te zien van het aantal verstekelingen dat via Nederland naar het Verenigd Koninkrijk probeert te komen.

Vandaag arriveert een delegatie van de Britse grensbewakingspolitie in Hoek van Holland. Met Stena Line, de marechaussee en de brancheorganisatie TLN bespreekt die maatregelen om voorvallen zoals van vorige week te voorkomen. Aan de orde is een accreditatie die vervoerders wellicht van de Britse overheid kunnen krijgen. Als ze genoeg maatregelen nemen tegen indringers, krijgen ze geen boetes.