Standaardmaat voor bagage is nog ver weg

Veel vliegmaatschappijen willen een standaard voor de afmetingen van handbagage. Maar in de praktijk is het een weerbarstige kwestie.

Is mijn handbagage een maatje te groot? Is er genoeg plek in de bagagevakken? Als het aan IATA ligt, het grootste samenwerkingsorgaan van luchtvaartmaatschappijen, behoren deze vragen binnenkort tot het verleden. Bij IATA willen ze een standaardmaat voor handbagage op alle vluchten. Reizigers hoeven dan niet meer per maatschappij uit te vogelen hoe groot handbagae maximaal mag zijn. De maatschappijen reageren enthousiast op het plan van IATA, maar of dat ook praktijk wordt, is een heel ander verhaal.

1 Wat is de nieuwe standaard?

De voorgestelde standaardmaat is 55 x 35 x 20 cm, ofwel een volume van 38,5 liter. Dat is kleiner dan wat nagenoeg alle luchtvaartmaatschappijen nu toestaan. Bij KLM mag bagage maximaal 48,1 liter groot zijn, bij het Duitse Lufthansa 50,6 liter en bij prijsvechter easyJet 63 liter. IATA heeft de afmetingen samen met vliegtuigbouwers Boeing en Airbus bepaald.

Met de standaard weten passagiers, ook degenen die als laatsten instappen, zeker dat er plaats is in de bagagevakken. Bovendien zou de procedure van instappen soepeler verlopen en zullen meer passagiers genoodzaakt zijn bagage in te checken en ervoor te betalen. Met een ‘IATA Cabin OK’ sticker moet je bagage aan de standaard voldoen.

2 Wie doet mee?

EasyJet is geen lid van luchtvaartorganisatie IATA maar overweegt toch om mee te doen. De prijsvechter heeft wel één voorwaarde: „Voldoende andere luchtvaartmaatschappijen moeten dit ook doen”, zegt een woordvoerder. En precies bij die voorwaarde wringt het. Want luchtvaartmaatschappijen willen wel een algemene standaard, maar van IATA’s 250 leden nam slechts een vijftiental het voorstel meteen aan.

Het Duitse Lufthansa en Etihad uit de Verenigde Arabische Emiraten doen mee, KLM – ook lid van IATA – niet. „Voor het comfort van de reiziger ondersteunen wij het voorstel voor het vinden van een standaard”, klinkt het bij KLM. Maar, voegt een woordvoerder eraan toe: KLM willen zich vooralsnog nergens op vastleggen. „Wij gaan hierover onderhandelen met de andere maatschappijen.”

Kofferproducent Samsonite verwacht daarom nog geen stormloop op kleinere koffers, ook niet in de nabije toekomst. „Uiteindelijk gaat het niet om een beslissing van de gehele sector, maar om een vijftiental maatschappijen, waarvan enkele kleinere”, zegt een woordvoerder.

3 Komt er dan wel een standaard?

De meeste maatschappijen aarzelen. Maar consumentenorganisaties als de ANWB vinden het hoog tijd voor een standaardmaat. „Nu is er een woud aan verschillende afmetingen dat de reiziger alleen maar stress oplevert”, zegt een woordvoerder van de ANWB. Maar de bond heeft weinig vertrouwen dat het IATA-voorstel het haalt. „Om te standaardiseren moet echt iedereen meedoen. Dat is bij dit voorstel niet het geval”, aldus de ANWB. Vooral bij vluchten van prijsvechters vindt de ANWB een standaardafmeting voor handbagage belangrijk. Reizigers kiezen daar vaak voor handbagage omdat ze voor ruimbagage inmiddels bijna altijd extra moeten betalen.